Een jongen in een prinsessenjurk? Als het aan de Engelse kledingwinkel John Lewis ligt, is dat binnenkort heel normaal. De winkel heeft besloten te stoppen met het labelen van kleding als ‘jongenskleding’ en ‘meisjeskleding’. Volgens hen zijn jurken en rokken niet langer uitsluitend voor meisjes. Het enige dat nog niet neutraal is, zijn schooluniformen, maar ook die zullen binnenkort worden aangepast.
Om de overgang naar genderneutrale kleding te vieren, introduceert John Lewis een nieuwe kledinglijn die niet gebonden is aan geslacht. Naast broeken en shirts, zijn er ook jurken met afbeeldingen van dinosaurussen, ruimteschepen en soldaatjes te koop. Veel klanten van de winkel reageren positief. Caroline Bettis, hoofd van de kinderkleding bij John Lewis, legt uit: “We willen kinderen niet beperken met stereotypen. Met deze nieuwe collectie hebben kinderen juist veel meer keuze.”
John Lewis is niet de enige winkel die deze stap zet. Steeds meer kledingwinkels erkennen de behoefte aan genderneutrale kleding en passen hun assortiment hierop aan. De trend is vooral gericht op het doorbreken van traditionele genderrollen en het bieden van meer vrijheid aan kinderen om zichzelf te uiten zoals zij dat willen.
Hoewel de fysieke winkels van John Lewis al de stap hebben gezet, wordt online nog steeds een onderscheid gemaakt tussen jongens- en meisjeskleding. De winkel is echter bezig om ook online de scheiding op te heffen, zodat klanten zowel in de winkel als online dezelfde genderneutrale ervaring hebben.
De keuze van John Lewis komt na ophef over kleding die door andere winkels op een seksistische manier werd gepromoot. Zo werden meisjes door Gap omschreven als ‘social butterflies’ en jongens als ‘little scholars’. Ook Asda kreeg kritiek voor hun jongensshirts met teksten als ‘Future Scientist’ en ‘Boys Will Be Boys’, terwijl meisjes het moesten doen met ‘Pretty Rock’ en ‘Hey Cutie’. De beweging richting genderneutrale kleding lijkt een reactie te zijn op deze en andere vergelijkbare incidenten.
Hoewel de stap van John Lewis veel positieve reacties heeft opgeleverd, is niet iedereen blij met de verandering. Sommigen wijzen erop dat er voor volwassenen nog steeds een onderscheid wordt gemaakt tussen mannen- en vrouwenkleding. Ze vragen zich af waarom dezelfde aanpak niet voor volwassenen geldt.
Politici hebben ook hun mening gegeven over de verandering. Andrew Bridgen, een politicus van een conservatieve partij, uitte zijn zorgen in een interview met de Daily Mail: “Ik begrijp niet wat John Lewis beweegt. Het verwijderen van labels kan heel verwarrend zijn voor de klanten. Politieke correctheid lijkt door te slaan en daar moeten we over in gesprek. Ik geloof niet dat veel mensen een jurk kopen voor hun zesjarige zoon.”
De discussie over genderneutrale kleding roept bredere vragen op over hoe we omgaan met gender en stereotypen in onze samenleving. De keuze van John Lewis en andere winkels om genderneutrale kleding aan te bieden, kan gezien worden als een stap in de richting van meer inclusiviteit en gelijkheid. Het is een weerspiegeling van een bredere maatschappelijke verschuiving waarbij traditionele genderrollen steeds meer worden uitgedaagd.
Steeds meer kledingwinkels, waaronder John Lewis, maken hun kleding genderneutraal. Deze verandering komt voort uit een groeiende behoefte om kinderen meer vrijheid te geven en hen niet te beperken door traditionele genderstereotypen.
Terwijl sommige mensen deze verandering verwarrend vinden en kritiek uiten, zien anderen het als een positieve stap naar een meer inclusieve samenleving. De discussie over genderneutrale kleding zal waarschijnlijk blijven voortduren, maar het is duidelijk dat de beweging in volle gang is. Wat denk jij? Zou je genderneutrale kleding voor je kinderen kopen? Deel je mening in de reacties hieronder.