Sinds gisteren moeten alle nieuwe auto’s verplicht zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer. Dit systeem begint vrijwel onmiddellijk te piepen zodra je slechts één kilometer per uur te hard rijdt. Helaas begrijpt het systeem vaak niet wat de lokale maximumsnelheid is, wat tot veel frustratie kan leiden.
Het Intelligent Speed Assistance (ISA) systeem, ingevoerd door de EU, heeft al jaren voor verdeeldheid gezorgd. De ACEA, de overkoepelende organisatie van autofabrikanten, heeft sinds 2018 tevergeefs gelobbyd tegen de invoering van dit systeem.
De organisatie waarschuwde voor de risico’s van verkeersborden die niet goed door de auto’s worden herkend, bijvoorbeeld omdat ze slecht leesbaar zijn. Dit leidt tot fouten in het systeem en veroorzaakt irritatie bij veel bestuurders. De EU zelf erkent een foutmarge van vijf procent in de leesbaarheid van verkeersborden.
Het ISA-systeem kan worden uitgeschakeld, maar elke keer dat je de auto opnieuw start, staat het weer aan. Dit betekent dat bestuurders elke rit opnieuw het systeem moeten uitschakelen als ze het niet willen gebruiken. De ACEA vreest dat de Europese overheid in de toekomst zal besluiten dat het systeem helemaal niet meer uitschakelbaar zal zijn.
Veel automobilisten zijn het systeem snel beu, omdat het vaak de verkeersborden niet goed leest of interpreteert en al begint te piepen bij een overschrijding van slechts één kilometer per uur. Een snelheid van 51 km/u in plaats van 50 km/u zorgt al voor een piep, wat het systeem extreem irritant maakt.
Het uitschakelen van de snelheidsbegrenzer kan een gedoe zijn, omdat je vaak diep in het menu van het systeem moet graven. Dit is vergelijkbaar met het uitschakelen van andere rijhulpsystemen zoals lane assist en start/stopsystemen.
Autofabrikanten hebben echter handige oplossingen bedacht, zoals programmeerbare sneltoetsen of handige knoppencombinaties waarmee je de snelheidsbegrenzer eenvoudig kunt uitschakelen. Dit kan vooral nuttig zijn in situaties waar je je aandacht volledig op de weg moet houden, zoals in drukke binnensteden, en niet afgeleid wilt worden door een constant piepend alarm.
De Europese Commissie erkent de irritatiefactor van het systeem, maar lijkt voorlopig geen plannen te hebben om de huidige vormen aan te passen. Autofabrikanten hopen echter op meer handige oplossingen voor het uitschakelen van de snelheidsbegrenzer, omdat langdurig turen naar een scherm om het systeem uit te schakelen, de verkeersveiligheid niet bevordert.
Hoewel het ISA-systeem bedoeld is om de verkeersveiligheid te verbeteren, zorgt het vaak voor irritatie en afleiding bij bestuurders. Gelukkig hebben veel autofabrikanten al oplossingen bedacht om het systeem snel en eenvoudig uit te schakelen. Voor een gedetailleerd overzicht van hoe je de snelheidsbegrenzer in jouw specifieke automerk kunt uitschakelen, kun je terecht bij de Britse krant Daily Mail.