De discussie rondom een chocolade-Kerstman op een werkvloer in München heeft recent flink wat stof doen opwaaien. Wat begon als een goedbedoeld kerstgeschenk, groeide uit tot een vurige discussie over respect voor individuele overtuigingen.
Een veganistische medewerker voelde zich namelijk genegeerd door de personeelsafdeling en besloot zijn frustraties te delen op een populair online forum.
Het probleem draait om de jaarlijkse traditie waarbij het bedrijf chocolade-Kerstmannen uitdeelt aan medewerkers. Voor de meeste collega’s een leuke attentie, maar voor deze veganistische werknemer een pijnlijk dilemma.
“Ik leef volledig vegan en heb al meerdere keren aangegeven dat ik deze geschenken niet wil ontvangen,” schreef hij.
“Toch ligt er elk jaar weer zo’n melkchocolade-Kerstman op mijn bureau.” Voor hem voelt het alsof zijn ethische keuzes compleet worden genegeerd.
Hij had de personeelsafdeling gevraagd om hem uit te sluiten van deze geschenken om verspilling te voorkomen. “Bestel er gewoon eentje minder,” stelde hij voor. Maar volgens het bedrijf is dat logistiek niet mogelijk.
“We maken geen uitzonderingen, er wordt altijd een vast aantal besteld,” was het antwoord dat hij kreeg.
Op het forum zorgde zijn verhaal voor een stortvloed aan reacties. Sommige mensen toonden begrip voor zijn standpunt, terwijl anderen hem aanmoedigden om de situatie simpel op te lossen.
“Zet die Kerstman gewoon in de kantine en laat een collega ervan genieten,” stelde iemand voor. Maar de medewerker legde uit dat dit voor hem geen oplossing is.
“Het gaat er niet om dat ik er zelf niks mee doe, het gaat om het principe. Ik wil geen vraag creëren naar iets waar ik fundamenteel tegen ben.”
De discussie groeide uit tot iets veel groters dan alleen een stukje chocolade. Het riep vragen op over hoe werkplekken omgaan met diversiteit en individuele behoeften.
“Waarom zou een bedrijf niet gewoon een keuze aanbieden? Bij ons worden de geschenken zelfs gepersonaliseerd, rekening houdend met veganisten en allergieën,” deelde een andere gebruiker.
Dit leek een oplossing die voor iedereen werkt, maar het benadrukte tegelijkertijd hoe verschillend bedrijven omgaan met hun medewerkers.
Toch waren er ook mensen die vonden dat de medewerker het probleem groter maakte dan nodig was. “De meeste mensen zijn niet veganistisch en willen dat soort zaken gewoon niet aanpassen. Je kunt beleefd vragen, maar meer dan dat heeft geen zin,” reageerde een forumgebruiker.
Anderen zagen het als een symptoom van een groter probleem: een gebrek aan waardering en begrip op de werkvloer.
Volgens een recent Gallup-onderzoek uit 2023 voelt bijna een op de vijf Duitse werknemers zich niet gewaardeerd door hun werkgever.
Deze werknemers hebben zogenaamd “innerlijk ontslag genomen” en ervaren een gebrek aan erkenning of betrokkenheid vanuit het bedrijf. Voor de veganistische medewerker in München is de jaarlijkse chocolade-Kerstman daar een treffend voorbeeld van.
“Het voelt alsof mijn waarden er niet toe doen,” schreef hij.
Zijn verhaal riep niet alleen discussie op over respect voor overtuigingen, maar ook over hoe bedrijven in het algemeen hun personeel tegemoet kunnen komen. Sommige deelnemers aan de discussie stelden voor om werknemers zelf te laten kiezen uit geschenken.
“Cadeaubonnen of een lijst met opties zouden zulke problemen voorkomen,” stelde iemand voor. Het zou een eenvoudige oplossing kunnen zijn voor wat nu een jaarlijks terugkerende bron van frustratie lijkt te zijn.
Wat deze situatie echter duidelijk maakt, is hoe belangrijk het is dat werkgevers oog hebben voor de diversiteit binnen hun teams. Of het nu gaat om dieetwensen, culturele overtuigingen of persoonlijke voorkeuren, het tonen van respect en flexibiliteit kan veel ontevredenheid voorkomen.
Voor de veganistische medewerker in München gaat het niet alleen om een stukje chocolade. Het gaat om gehoord en begrepen worden, iets waar veel werknemers zich in kunnen herkennen.
De vraag blijft hoe bedrijven dit soort situaties in de toekomst kunnen aanpakken. Misschien wordt het tijd dat meer werkgevers leren van dit soort verhalen en actief manieren zoeken om respect te tonen voor de overtuigingen en behoeften van hun medewerkers.
Voor nu blijft de chocolade-Kerstman een symbool van een discussie die veel verder reikt dan een klein cadeau op een bureau.