Een recent onderzoek uitgevoerd door een prestigieuze universiteit heeft aangetoond dat maar liefst 22% van de laadpalen niet naar behoren werkt. Elektrisch rijden verschilt significant van rijden met een verbrandingsmotor, voornamelijk door de beperktere actieradius van een elektrische auto. Hoewel je een EV altijd kunt opladen wanneer je parkeert, moet het laadnetwerk wel betrouwbaar zijn. Dit blijkt vaak niet het geval.
Uit de studie van de Harvard Business School, die data van de afgelopen tien jaar analyseerde en één miljoen laadpunten in de Verenigde Staten, Azië en Europa onderzocht, bleek dat een aanzienlijk deel van de laadpalen gebrekkig functioneert. Hoewel de studie internationaal is, impliceert dit ook problemen in Nederland, ondanks ons goed ontwikkelde laadnetwerk. Nederland en Noorwegen staan bekend om hun efficiënte laadinfrastructuur, maar de cijfers van deze studie suggereren dat er nog steeds ruimte voor verbetering is.
Het probleem van niet-functionerende laadpalen draagt bij aan een fenomeen dat bekendstaat als “charging anxiety.” Dit verwijst naar de angst dat een beschikbare laadpaal defect blijkt te zijn wanneer je deze nodig hebt. Dit fenomeen is een obstakel voor de massale adoptie van elektrische voertuigen. Harvard stelt dat laadpalen minder betrouwbaar zijn dan traditionele tankstations, mede door het beperkte aantal en de ongelijke verdeling ervan. Bovendien variëren de kosten van opladen sterk, wat zorgt voor onzekerheid bij de gebruiker.
Bloomberg meldt dat een gebrek aan onderhoud de belangrijkste oorzaak is van de onbetrouwbaarheid van laadstations. Dit onderstreept de noodzaak voor verbeterde infrastructuur en regulering om de overgang naar elektrisch rijden te ondersteunen. Een betrouwbaar laadnetwerk is cruciaal om “charging anxiety” te verminderen en het vertrouwen van consumenten in elektrische voertuigen te vergroten.
In Nederland, waar belastinggeld wordt ingezet om de laadinfrastructuur te financieren, is de situatie wellicht iets beter dan in andere landen. Dankzij deze financiering is er een uitgebreid netwerk van laadpalen, wat de overstap naar elektrische auto’s vergemakkelijkt. Toch blijkt uit de Harvard-studie dat zelfs in goed ontwikkelde netwerken nog veel laadpalen niet optimaal functioneren.
Het verbeteren van de betrouwbaarheid van laadpalen is essentieel om de transitie naar elektrische mobiliteit te versnellen. Dit vraagt om inspanningen op verschillende fronten, waaronder beter onderhoud, een eerlijkere verdeling van laadpalen en transparantere prijsstructuren. Alleen dan kunnen we de uitdagingen van “charging anxiety” aanpakken en een toekomst met duurzame mobiliteit realiseren.