Verschillende Nederlandse supermarktketens, hebben aangekondigd dat ze hun assortiment drastisch gaan veranderen ten gunste van meer plantaardige producten. Het zijn verschillende supermarkten, waaronder Picnic en Spar.
Deze stap is onderdeel van een bredere beweging waarin ten minste de helft van alle eiwitten in hun winkels vanaf volgend jaar van plantaardige oorsprong zal zijn. Tegen 2030 streven zij ernaar dat dit percentage stijgt naar minstens 60 procent.
Deze ontwikkeling komt voort uit een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ruim een jaar geleden werd gelanceerd. De organisatie heeft tot doel supermarkten aan te moedigen meer plantaardige eiwitten aan te bieden, als onderdeel van een bredere verschuiving naar duurzamere voedselkeuzes.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote spelers zoals Albert Heijn en Jumbo zich bij dit initiatief aangesloten, die samen meer dan 90 procent van de Nederlandse markt beslaan.
Vomar is momenteel de enige grote supermarktketen die nog niet deelneemt aan de campagne. Volgens Wakker Dier zijn zij nog bezig met het onderzoeken van hun huidige positie en verkoopcijfers van plantaardige producten, voordat ze een definitieve beslissing nemen om zich aan te sluiten bij de campagne.
Deze verschuiving in de supermarktbranche weerspiegelt een groeiende consumentenvraag naar gezondere en duurzamere voedselopties. Het streven naar een hoger percentage plantaardige eiwitten in de schappen is niet alleen een reactie op deze vraag, maar ook een stap richting het verminderen van de ecologische impact van de voedselproductie.