De discussie over de wegenbelasting voor elektrische auto’s heeft lange tijd gezorgd voor onzekerheid onder autobezitters. Wel wegenbelasting, geen wegenbelasting, of toch een gereduceerd tarief? Inmiddels zijn de plannen voor de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s definitief afgehandeld door de Eerste en Tweede Kamer. Dit zorgt eindelijk voor duidelijkheid.
Vorige jaar werd nog gesproken over een belastingplan waarbij bestuurders van elektrische auto’s ook in het komende jaar nog zouden profiteren van een aanzienlijke korting, maar vanaf 2026 het volle tarief zouden moeten betalen. Dit plan stuitte op veel kritiek. Elektrische auto’s zijn namelijk door hun zware accu’s aanzienlijk zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s, waardoor de wegenbelasting flink zou oplopen. Dit plan is uiteindelijk afgewezen, waardoor plug-in hybrides nu voor deze kosten opdraaien.
Momenteel zijn elektrische auto’s nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, oftewel wegenbelasting. Maar hier komt verandering in. Vanaf 2025 gaat ook de eigenaar van een elektrische auto wegenbelasting betalen. Het eerste jaar geldt er nog een korting van 75 procent, maar deze wordt in de jaren daarna stapsgewijs afgebouwd.
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) reageert positief op de nieuwe plannen. Ze zijn opgelucht dat er eindelijk een einde komt aan de onzekerheid rondom de wegenbelasting voor elektrische auto’s. De onduidelijkheid zorgde namelijk voor terughoudendheid bij consumenten, waardoor de verkoop van elektrische auto’s stagneerde.
Toch heeft de VER ook kritiek op de plannen. Ze wijzen erop dat door elektrische auto’s gelijk te belasten aan benzineauto’s, de wegenbelasting voor elektrische voertuigen fors hoger uitvalt. Dit komt doordat elektrische auto’s door hun batterijen aanzienlijk zwaarder zijn. Dit betekent dat mensen die na 2030 kiezen voor een elektrische auto eigenlijk worden gestraft voor hun duurzame keuze.
De nieuwe regelgeving rondom de wegenbelasting voor elektrische auto’s heeft de discussie over de kosten van duurzaamheid weer doen oplaaien. Consumenten zullen moeten afwegen of de voordelen van elektrisch rijden opwegen tegen de toenemende kosten. Het blijft een vraagstuk waar zowel de overheid als automobilisten de komende jaren mee zullen moeten omgaan.