In Los Angeles is Skye Tooley, een lerares die zichzelf identificeert als ’trans demi-boy non-binair’, druk bezig met het onderwijzen van haar vijfde klas aan de Saturn Street Elementary School over genderidentiteit en voornaamwoorden.
Tooley, die bekendstaat om haar vooruitstrevende opvattingen, maakt gebruik van knuffels, zoals een genderfluïde eenhoorn en een narwhal, om complexe concepten toegankelijk te maken voor jonge leerlingen.
Tooley heeft op TikTok uitleg gegeven over haar methoden en hoe ze haar leerlingen leert dat gender niet beperkt is tot de traditionele binaire indeling van jongen en meisje. Ze legt uit dat er een breed scala aan genderidentiteiten bestaat en dat kinderen klaar zijn om deze onderwerpen te begrijpen.
“Dit is een lama-eenhoorn… ik vond het zo leuk om mijn kinderen deze lama-eenhoorn te laten noemen,” zegt Tooley in een van haar video’s. “We oefenen met voornaamwoorden met deze kleine lama.”
De lerares benadrukt dat kinderen veel meer openstaan voor deze onderwerpen dan volwassenen en dat het bespreekbaar maken van gender en voornaamwoorden past binnen hun ontwikkeling. Ze gebruikt een flip-over in de klas om verschillende voornaamwoorden op te schrijven en bespreekt de betekenis daarvan met haar leerlingen.
Tooley pleit ervoor dat meer basisschoolleraren genderonderwijs in hun lesplannen opnemen, omdat ze gelooft dat kinderen in staat zijn om deze concepten te begrijpen en te accepteren. “Kinderen zijn helemaal klaar voor deze onderwerpen en zijn veel accepterender dan volwassenen als het gaat om het bespreken van gender,” legt ze uit. “Het is ontwikkelingstechnisch en leeftijdsgebonden geschikt.”
Deze opvattingen komen in een tijd waarin er heftige debatten plaatsvinden over de rol van leraren in het onderwijzen van genderkwesties aan jonge kinderen. In sommige staten, zoals Florida, zijn er wetten aangenomen die bepaalde lessen over seksuele voorkeuren en genderidentiteit beperken.
Tooley probeert een veilige en moedige ruimte voor haar leerlingen te creëren. Op de website van de school beschrijft ze haar onderwijsmethoden: “Ik streef ernaar om een veilige en uitdagende ruimte te creëren voor mijn leerlingen. We werken aan begrip, bias en privilege.” Ze hoopt dat haar leerlingen zich vrij voelen om hun vragen en twijfels over gender te delen.
Bij de Saturn Street Elementary School wordt het Rainbow Club-project uitgevoerd, een soort Gay-Straight Alliance (GSA) voor basisschoolleerlingen. Tooley legt uit dat deze club een geweldige manier is voor leerlingen om te praten over verschillende identiteiten en hoe ze de LGBTQ+-gemeenschap kunnen ondersteunen. “Zelfs als studenten zichzelf nog niet hebben geout, zijn ze enthousiast om te leren en anderen te helpen,” zegt ze.
Hoewel Tooley veel steun ontvangt van haar leerlingen en hun ouders, zijn er ook critici die zich zorgen maken over de invloed van dergelijke onderwijsprogramma’s op jonge kinderen. Veel mensen vragen zich af of kinderen op zo’n jonge leeftijd wel klaar zijn om met zulke complexe onderwerpen om te gaan. Tooley antwoordt hierop dat het belangrijk is om deze gesprekken te voeren om kinderen te helpen respect en empathie te ontwikkelen voor verschillende identiteiten.
Ze stelt dat het genderbinaire systeem schadelijk is voor de ontwikkeling van kinderen. “Alleen een paar mensen hebben er baat bij om de bestaande normen te handhaven.
De meeste mensen worstelen om te conformeren aan deze sociale normen,” voegt ze toe. Volgens Tooley begint deze schade al op jonge leeftijd en is het essentieel dat scholen deze onderwerpen aanpakken.
Tooley gelooft dat door het bespreken van gender en identiteit in de klas, ze bijdraagt aan een inclusieve omgeving voor alle leerlingen. “Educators in de basisschool zullen vaak denken: ‘Ik kan dit niet onderwijzen omdat kinderen hier nog niet klaar voor zijn.’
Maar onze kinderen zijn queer, ze stellen vragen en willen deze onderwerpen verkennen,” concludeert ze. “Het is belangrijk dat we deze gesprekken voeren, zodat kinderen leren om respect en empathie te tonen.”
Tooley’s innovatieve aanpak laat zien dat onderwijs over gender en identiteit niet alleen mogelijk is, maar ook noodzakelijk om een inclusieve en accepterende samenleving te bevorderen.