De belofte van elektrisch rijden klonk jaren geleden als muziek in de oren. Stilte op de weg, geen CO₂-uitstoot en lagere kosten per kilometer – wie wil dat nou niet? Maar nu blijkt uit onderzoek dat bijna een derde van de EV-rijders overweegt om terug te keren naar een auto met een verbrandingsmotor.
Het is een verrassend resultaat in een tijd waarin elektrisch rijden steeds meer wordt gepromoot als dé toekomst van mobiliteit.
Marcel, 45 jaar, maakte twee jaar geleden de overstap naar elektrisch rijden. “Ik dacht dat ik de wereld én mijn portemonnee een groot plezier deed,” vertelt hij. “Maar in de praktijk viel het toch tegen.” Hij legt uit dat vooral het laden van zijn auto veel frustratie oplevert.
“Ik woon in een stad waar laadpalen schaars zijn. Als ik ’s avonds thuiskom, moet ik soms drie straten verder parkeren om mijn auto aan de lader te zetten.” Het gebrek aan een goed functionerend laadnetwerk is voor veel mensen een struikelblok.
Volgens een grootschalig onderzoek van McKinsey, uitgevoerd onder 30.000 EV-rijders wereldwijd, geeft bijna 30% van de respondenten aan dat hun volgende auto weer een verbrandingsmotor zal hebben. Vooral in landen met een gebrekkige laadinfrastructuur – zoals de Verenigde Staten – is dit percentage nog hoger.
Maar zelfs in Nederland, waar het aantal laadpalen relatief hoog ligt, horen we steeds meer gemengde geluiden. “Ik zie EV-rijden nog steeds als de toekomst,” zegt Fleur, 38 jaar.
“Maar de praktijk moet wel bij de belofte aansluiten. Op vakantie naar Zuid-Europa met mijn elektrische auto is een logistieke nachtmerrie. Elke drie uur stoppen om te laden, terwijl je ook nog moet hopen dat de laadpaal vrij is? Dat doet me twijfelen.”
Een andere frustratie is de werkelijke actieradius van elektrische auto’s. Veel modellen beloven honderden kilometers bereik, maar in de praktijk is dat vaak minder – zeker in koud weer of bij een volledig beladen auto.
Peter, 52, merkt dit elke winter opnieuw. “Ik kocht een elektrische auto omdat ik 400 kilometer actieradius voldoende vond voor mijn werkreizen. Maar in de winter haal ik amper 250 kilometer, en dat betekent dat ik altijd onderweg moet laden. Dat is echt niet ideaal als je tijdsdruk hebt.”
Toch zijn er ook EV-rijders die absoluut niet terug willen naar een brandstofauto. Anneke, 29, rijdt al drie jaar elektrisch en is groot fan. “Ik laad mijn auto thuis op, dus ik heb nooit gedoe met laadpalen. Daarnaast zijn de kosten per kilometer echt een stuk lager dan bij een benzineauto. Voor mij zijn de voordelen groter dan de nadelen.”
Ook merkt ze dat elektrisch rijden haar bewuster heeft gemaakt van haar rijgewoontes. “Ik plan mijn ritten beter en let meer op mijn snelheid om de actieradius te optimaliseren. Het voelt alsof ik actiever meewerk aan een duurzamere wereld.”
Toch blijven de cijfers uit het onderzoek opvallend. Vooral in de VS, waar bijna de helft van de EV-rijders weer naar een brandstofauto wil overstappen, blijkt dat elektrisch rijden nog niet voor iedereen een succesverhaal is.
De kritiek gaat vaak verder dan alleen praktische problemen zoals laden of actieradius. De hoge aanschafprijs van veel elektrische auto’s wordt ook genoemd. Hoewel er subsidies beschikbaar zijn, blijft een elektrische auto vaak duurder in aanschaf dan een vergelijkbare benzineauto.
“Je moet wel echt goed rekenen om te zien of het uit kan,” zegt Bas, 41. “Voor mij, met een tweedehands diesel, is de overstap naar een EV financieel niet aantrekkelijk.”
Het Shell Recharge EV Driver Survey, een ander onderzoek, geeft echter een positiever beeld. Hieruit blijkt dat 98% van de EV-rijders in Europa opnieuw voor een elektrische auto zou kiezen.
Dit laat zien dat tevredenheid sterk afhankelijk is van individuele omstandigheden, zoals laadmogelijkheden thuis, rijgewoontes en verwachtingen. Waar de ene bestuurder volledig overtuigd is, twijfelt de ander en droomt zelfs van een terugkeer naar de verbrandingsmotor.
Wat de toekomst brengt, hangt grotendeels af van hoe snel de uitdagingen rondom elektrisch rijden worden opgelost. Een betere laadinfrastructuur, een grotere actieradius en betaalbare modellen kunnen twijfelaars alsnog over de streep trekken.
Maar het roept ook vragen op: moeten we misschien meer geduld hebben met de technologie, of wordt het tijd om kritisch te kijken naar hoe we elektrisch rijden promoten?
Voor nu blijft elektrisch rijden een bron van discussie. Het is een technologie in ontwikkeling die de verwachtingen van veel mensen al heeft waargemaakt, maar anderen nog niet volledig weet te overtuigen.
Eén ding is zeker: de transitie van benzine naar elektrisch verloopt niet zonder hobbels. En voor sommigen is de vraag niet óf ze overstappen, maar of ze blijven.