Booking.com blijft consumenten misleiden met valse kortingen en onvolledige prijsinformatie. Volgens de Consumentenbond gebruikt de boekingssite nepkortingen, toont het onvolledige prijzen, en zet het consumenten onder druk door te suggereren dat er minder kamers beschikbaar zijn dan er daadwerkelijk zijn. Dit probleem is niet alleen beperkt tot Booking.com, maar komt ook voor bij Agoda.com, een andere site die deel uitmaakt van de Booking Holdings groep.
Onvolledige prijzen en nepkortingen
De Consumentenbond heeft ontdekt dat Booking.com nog steeds prijzen vermeldt zonder belastingen en servicekosten, wat in strijd is met de regels. Bovendien maken ze gebruik van valse kortingen om klanten te lokken. Dit is al sinds 2020 een probleem, toen Booking.com werd gewaarschuwd door de Europese Commissie en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om deze praktijken te stopp
Schaarste tactieken
Een andere misleidende praktijk is het creëren van een kunstmatige schaarste. Booking.com meldt vaak dat er nog maar enkele kamers beschikbaar zijn, terwijl er in werkelijkheid veel meer kamers te boeken zijn. Dit gebeurt ook op Agoda.com. Bijvoorbeeld, wanneer de site waarschuwt dat er slechts een paar kamers over zijn voor een tweepersoonsboeking, blijkt er bij een poging om voor tien personen te boeken ineens veel meer beschikbaarheid te zijn.
Gratis annuleren is niet altijd gratis
Agoda.com hanteert ook misleidende informatie over annuleringsvoorwaarden. Hoewel ze adverteren met “gratis annuleren”, blijkt dit in werkelijkheid soms niet het geval te zijn, wat voor consumenten erg verwarrend kan zijn.
👉🏻 Lees verder op de volgende pagina!