Als deze trend doorzet, zullen er in 2030 jaarlijks 40 miljoen elektrische auto’s verkocht worden, wat neerkomt op bijna de helft van alle nieuwe auto’s. Deze verschuiving zou tegen 2030 een besparing van zes miljoen vaten olie per dag kunnen opleveren. Daarnaast draagt thuiswerken, dat sinds de coronapandemie veel gebruikelijker is geworden, bij aan een verdere besparing van één miljoen vaten olie per dag. Ook worden auto’s steeds zuiniger, wat de vraag naar olie verder zal verminderen.
Overgang naar hernieuwbare energie
Naast de transportsector is er ook een verschuiving in de energieproductie. Saudi-Arabië bijvoorbeeld, heeft plannen om tegen 2030 het gebruik van ruwe olie, stookolie en gasolie in elektriciteitscentrales met één miljoen vaten per dag te verminderen. Het land wil meer gebruik maken van binnenlands gas en hernieuwbare energiebronnen.
Toenemende vraag in de petrochemie
Hoewel de vraag naar olie in veel sectoren zal afnemen, blijft de petrochemische industrie een uitzondering. In deze sector, waar olie gebruikt wordt om kunststoffen te maken, blijft de vraag naar olie stijgen, vooral in China. Het IEA verwacht dat de CO2-uitstoot van olie tegen 2026 zijn piek zal bereiken, waarna deze zal afnemen. Het is echter cruciaal om kunststoffen goed te recyclen om te voorkomen dat de koolstofatomen in deze producten uiteindelijk weer in de atmosfeer terechtkomen.
Regionale verschillen in olievraag
De olievraag zal in verschillende regio’s op verschillende tijdstippen pieken. In de Verenigde Staten wordt verwacht dat de vraag volgend jaar zijn hoogtepunt zal bereiken en daarna zal afnemen. Europa bereikte dit punt al in 2022. In China (vanwege de petrochemie) en India (vooral door transport) blijft de vraag echter toenemen. De olievraag voor de luchtvaart en zeescheepvaart zal voorlopig blijven groeien.
Onzekerheden in voorspellingen
Het IEA wijst erop dat er onzekerheden zijn in hun voorspellingen. Naast geopolitieke factoren zoals de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, kunnen economische beleidsbeslissingen, zoals rentewijzigingen door centrale banken, invloed hebben op de vraag naar olie. Ook een tragere groei van de markt voor elektrische auto’s dan verwacht, kan ertoe leiden dat de vraag naar olie in 2030 niet krimpt, maar juist blijft groeien.
Bron: Trouw