Evelien, een jonge vrouw van 26, heeft zo haar ideeën over ouderen en autorijden, en ze is er niet bang voor om die te delen. “Laten we eerlijk zijn,” zegt ze, “ik snap dat je als oudere nog graag je vrijheid wilt houden, maar het moet wel veilig blijven op de weg. Er zijn te veel verhalen en situaties waarin ouderen boven de 65 gevaarlijke situaties veroorzaken. Op een gegeven moment is het gewoon klaar.”
Voor Evelien draait het om de veiligheid van iedereen. “Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ik in een bijna-ongeluk terechtkwam door iemand die duidelijk moeite had met inschatten of gewoon veel te langzaam reed,” vertelt ze. “Het voelt niet veilig en ik vraag me steeds vaker af waarom we dit blijven toestaan. Waarom heeft iemand van 70 of 80 nog een rijbewijs nodig?”
Ze vervolgt: “Iedereen kent wel iemand in de buurt of in de familie die echt niet meer goed kan rijden, maar het toch blijft doen. De reacties zijn vaak van, ‘Ach, laat die opa of oma toch lekker gaan,’ maar wat als dat niet goed gaat? Voor hetzelfde geld veroorzaken ze een ongeluk. En dan?” Evelien vindt het lastig te begrijpen dat hier geen betere regelgeving voor is.
Evelien geeft toe dat het een lastig onderwerp is om aan te snijden, vooral omdat mensen al snel zeggen dat het ‘discriminatie’ is of ‘leeftijdsgebonden vooroordelen’. “Ik ben zelf echt niet tegen ouderen, begrijp me niet verkeerd.
Maar het gaat om realisme: op een gegeven moment gaan je reactiesnelheid, je zicht en zelfs je gehoor achteruit. Dat heeft niets te maken met karakter of ervaring, maar simpelweg met hoe je lichaam veroudert. Het is toch ook geen schande om dat te erkennen?”
Ze heeft het er wel eens over gehad met vrienden en familie, maar krijgt vaak dezelfde reactie. “Veel mensen zien het toch als een gevoelig onderwerp, maar ik vind dat het bespreekbaar moet zijn. Kijk, als iemand niet meer goed kan autorijden, is dat gevaarlijk.
Het is echt niet persoonlijk, maar ik wil gewoon graag veilig de weg op kunnen zonder me constant zorgen te maken.”
Als het aan Evelien ligt, moet er gewoon een vaste leeftijdsgrens komen voor rijbewijzen, of op z’n minst extra controles vanaf een bepaalde leeftijd. “Je hebt nu wel die medische keuring vanaf 75, maar vaak hoor ik dat die keuringen niet echt grondig zijn.
Het lijkt erop dat mensen toch gewoon hun rijbewijs verlengd krijgen, terwijl ze misschien eigenlijk niet meer veilig kunnen rijden. En dan vraag ik me af: heeft die controle dan wel zin?”
In haar ogen zou een jaarlijkse keuring veel effectiever zijn. “Vanaf 65 of 70 zou je gewoon elk jaar goed gekeurd moeten worden. Echt kijken naar rijvaardigheid en reacties, niet alleen maar een standaardtestje. Ik denk dat zoiets veel ongelukken kan voorkomen.”
Evelien vertelt dat ze zich soms verbaast over de felle reacties als dit onderwerp ter sprake komt. “Het is alsof ik iets heel extreems zeg, maar ik vraag alleen om veiligheid. Er worden zoveel maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te vergroten – van flitspalen tot strengere regels voor jonge bestuurders. Waarom dan niet voor ouderen?”
Sommige vrienden van haar vinden dat ze wel een punt heeft, maar toch blijft het een onderwerp waar veel mensen zich ongemakkelijk bij voelen.
“Mensen zijn vaak bang om ouderen tegen zich in het harnas te jagen. Begrijpelijk, maar het moet wel bespreekbaar blijven. Als je echt niet meer veilig kunt rijden, moet je dat durven toegeven, voor jezelf en voor anderen.”
Evelien hoopt dat het gesprek op gang komt en dat mensen eens nadenken over de realiteit. “Ik bedoel, ik zeg dit niet om iemand aan te vallen of te kwetsen.
Maar ik vind het niet meer dan logisch dat we nadenken over wie er echt veilig de weg op kan. Uiteindelijk wil ik gewoon kunnen vertrouwen dat iedereen op de weg in staat is om veilig te rijden. Dat is toch niet te veel gevraagd?”