Het leek zo’n aantrekkelijk vooruitzicht: weer 130 km/u rijden op de snelwegen dankzij de inspanningen van Geert Wilders. Maar volgens De Telegraaf blijkt dit vrijwel onmogelijk te zijn. Slechts op één snelweg in Nederland, de Houtribdijk tussen Lelystad en Enkhuizen, kan deze maximumsnelheid overdag worden ingevoerd. Elders in het land stuiten we op tal van obstakels.
Stikstofregels en natuurgebieden
Een van de belangrijkste redenen waarom de maximumsnelheid niet overal kan worden verhoogd, zijn de strikte stikstofregels. Veel snelwegen lopen door of nabij natuurgebieden die onder de Natura 2000-regelgeving vallen. Deze gebieden hebben strenge beperkingen om de impact op het milieu te minimaliseren. Harder rijden betekent meer stikstofuitstoot, wat de biodiversiteit in deze kwetsbare gebieden kan schaden.
Geluidshinder en verkeersveiligheid
Naast de stikstofregels spelen ook geluidshindernormen een cruciale rol. Hogere snelheden leiden tot meer lawaai, en er zijn strikte wettelijke normen voor hoeveel geluid een snelweg mag produceren. Veel snelwegen liggen in dichtbevolkte gebieden waar extra geluidsoverlast onacceptabel is.
Lees verder op de volgende pagina!