Juridische obstakels bij leeftijdsgrens
Ondanks de toenemende druk, blijkt het juridisch lastig om een minimumleeftijd specifiek voor fatbikes in te stellen. Onderzoeksbureau Sweco heeft namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht of dit haalbaar is. Hun conclusie is duidelijk: een specifieke leeftijdsgrens voor fatbikes is niet juridisch afdwingbaar omdat het moeilijk is om fatbikes juridisch te onderscheiden van andere e-bikes. Hoewel fatbikes herkenbaar zijn aan hun bredere banden, is dit onderscheid volgens de onderzoekers niet voldoende om een aparte regelgeving te rechtvaardigen. Bovendien zou een dikke banden-regel eenvoudig te omzeilen zijn door de banden iets dunner te maken.
Een brede leeftijdsgrens voor alle E-bikes?
In reactie op de stijgende ongevallenstatistieken, schreven 45 burgemeesters eind vorig jaar een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zij riepen op tot een minimumleeftijd voor alle e-bikes. Hoewel zo’n breed verbod juridisch wel mogelijk is, stuit het op praktische bezwaren. Onderzoekers van Sweco wijzen erop dat dit een groep van circa 32.000 scholieren in landelijke gebieden zou benadelen, aangezien zij vaak afhankelijk zijn van e-bikes om naar school te komen.
Wat nu?
Het dilemma blijft bestaan: terwijl de veiligheid van jongeren op fatbikes en e-bikes steeds meer onder druk staat, is het vinden van een juridisch haalbare en praktisch uitvoerbare oplossing complex. Er moeten alternatieve maatregelen en voorlichtingscampagnes overwogen worden om de veiligheid van deze jonge weggebruikers te waarborgen zonder hen onevenredig te benadelen.
Bron: Omroep Brabant