Opnieuw is het raak in autoland: Stellantis, het moederbedrijf achter onder andere Opel, Peugeot, Citroën, DS en Fiat, komt met een forse terugroepactie. De boosdoener? Een technisch probleem in de veelgebruikte 1.5 BlueHDi-dieselmotor. Dit motorblok, dat in talloze populaire modellen ligt, blijkt kwetsbaar door een ondeugdelijke nokkenasketting. Die slijtage kan leiden tot forse motorschade – en flink wat frustratie bij automobilisten.
Wat is er precies mis met de motor?
In een auto draait alles om betrouwbaarheid. Maar bij de 1.5 BlueHDi-dieselmotor komt dat vertrouwen nu onder druk te staan. De nokkenasketting, die een cruciale rol speelt bij het reguleren van de kleppen, blijkt niet aan de verwachte kwaliteit te voldoen.
Door versnelde slijtage kan de ketting op termijn falen. Het gevolg? Een motor die onregelmatig loopt, zijn vermogen verliest of zelfs volledig stukloopt.
Denk aan een auto die plotseling kracht verliest tijdens het rijden, of zelfs midden op de snelweg tot stilstand komt. Niet alleen gevaarlijk, maar ook peperduur als je geen tijdig onderhoud laat uitvoeren. Gelukkig grijpt Stellantis nu in – voordat het écht misgaat.
Wie loopt risico?
De terugroepactie treft een groot aantal modellen die zijn gebouwd tussen oktober 2017 en januari 2023. In totaal zijn er in Europa meer dan 1 miljoen voertuigen die onder de actie vallen. Voor Nederland betekent dat zo’n 24.000 auto’s die terug moeten naar de garage.
Het gaat om modellen van:
Peugeot (zoals de 208, 308, 3008 en 5008)
Opel (zoals de Astra, Combo, Grandland X)
Citroën (zoals de C3, C4 en Berlingo)
Fiat (o.a. de Tipo en Doblo)
DS Automobiles (zoals de DS3 en DS7)
Rijd je een van deze auto’s met een 1.5 dieselmotor uit die bouwjaren? Dan is het slim om actie te ondernemen en je voertuig te laten controleren.
Waarom deze terugroepactie serieus nemen
Sommige automobilisten zijn geneigd om een terugroepactie te negeren als hun auto “het toch nog goed doet”. Maar in dit geval kan uitstel leiden tot serieuze schade. Een versleten nokkenasketting is geen kleinigheid. Wordt het probleem niet op tijd aangepakt, dan kan het zelfs de complete motor ruïneren.
En de rekening? Die kan flink oplopen – denk aan duizenden euro’s. Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van de service die Stellantis nu biedt. In veel gevallen nemen ze de kosten volledig op zich, zolang je maar binnen de voorwaarden valt.
Wat doet Stellantis voor jou als klant?
Stellantis pakt de situatie voortvarend aan. Voor auto’s die binnen de risicoperiode vallen, wordt gratis een controle uitgevoerd bij de dealer. Blijkt er inderdaad slijtage of risico, dan krijg je kosteloos een software-update, nieuwe olie én – indien nodig – een vervanging van de ketting.
Daarnaast komt het bedrijf met een compensatieregeling voor automobilisten die al eerder zelf kosten hebben gemaakt vanwege dit probleem. Daarvoor komt in juli een digitaal platform beschikbaar waar je je gegevens kunt indienen. De voorwaarden:
Auto jonger dan 10 jaar
Minder dan 240.000 km op de teller
Reparatie tussen begin 2023 en eind juni 2025
Bonnetjes en bewijsstukken beschikbaar
Een kleine moeite om honderden euro’s terug te kunnen krijgen, mocht je eerder al aan de beurt zijn geweest.
Paniek niet nodig, maar wel opletten
Tot nu toe zijn er gelukkig geen ernstige ongelukken gemeld als gevolg van het probleem. Toch is dat geen reden om het te laten waaien. In landen waar diesel nog altijd populair is – zoals Frankrijk en België – zijn de aantallen terugroepauto’s gigantisch. In België alleen al gaat het om 117.000 voertuigen.
Ook al rijden er in Nederland minder diesels rond, de kans dat je net die ene pechvogel bent, is niet te verwaarlozen. En niemand wil stilvallen op een vakantie in Frankrijk of met een kapotte motor op weg naar het werk stranden.
Wat kun je zelf doen?
Check of jouw auto onder de actie valt. Dat kan eenvoudig via de website van de fabrikant of door contact op te nemen met de dealer. Heb je twijfels over het motorgeluid of de prestaties van je diesel?
Laat hem dan preventief controleren. Ook zonder terugroepbrief ben je als eigenaar verantwoordelijk voor het onderhoud – en dus ook de gevolgen van nalatigheid.
Daarnaast: bewaar áltijd bonnetjes van reparaties en onderhoud. Niet alleen voor deze actie, maar ook voor mogelijke toekomstige garanties of bij verkoop.
Een goed bijgehouden onderhoudsboekje verhoogt de waarde van je auto en voorkomt gedoe.
Conclusie: nu handelen voorkomt problemen later
Een terugroepactie klinkt voor sommigen als een last, maar het is juist een kans om zonder kosten of ellende een serieus probleem voor te zijn. Dat Stellantis dit openlijk en grootschalig aanpakt, is alleen maar te prijzen.
Het geeft vertrouwen in de klantgerichtheid van het merk, én het helpt om auto’s veilig en betrouwbaar op de weg te houden.
Dus rijd je in een Peugeot, Opel, Citroën, Fiat of DS met een 1.5 BlueHDi-diesel? Wacht dan niet af tot het te laat is. Controleer je voertuig, maak indien nodig een afspraak en laat de check uitvoeren. Je motor – en je portemonnee – zullen je later dankbaar zijn.
Bron: Autogekte.nl