Huishoudens blijven giften doen
Ondanks de daling in bedrijfsgiften, doneerden Nederlandse huishoudens in 2022 iets meer dan twee jaar ervoor. Ze gaven in totaal 2,2 miljard euro, mede dankzij de actie voor Oekraïne, die 184 miljoen euro opbracht. Driekwart van de huishoudens gaf geld of goederen aan goede doelen, wat iets meer was dan twee jaar eerder. Het gemiddelde bedrag dat huishoudens doneerden, kwam uit op 352 euro.
Stijging in nalatenschappen
Goededoelenorganisaties zagen een stijging in inkomsten uit nalatenschappen. Deze stijgende lijn is al sinds 2001 zichtbaar en onderzoekers verwachten dat deze trend zal doorzetten en zelfs versnellen. Dit komt deels doordat het aantal Nederlanders dat kinderloos overlijdt de komende jaren toeneemt, en een groot deel van deze nalatenschappen gaat naar goede doelen.
Grote acties blijven succesvol
Ondanks de algemene daling in donaties, blijven grote acties succesvol. Begin deze maand bracht de zeventiende editie van de Alpe d’HuZes-actie ruim 18 miljoen euro op voor kankeronderzoek. Bekende Nederlanders zoals Johnny de Mol, Leo Alkemade en Leontien van Moorsel deden mee aan deze sportieve uitdaging. SBS6 deed de hele dag live verslag van het evenement.
Bron: Hart van Nederland