Een bizar verhaal uit Australië zorgt voor een storm van reacties. Een lerares van Marsden State High School in Logan City, nabij Brisbane, zou zichzelf identificeren als een kat. Volgens meerdere ouders en leerlingen gedraagt ze zich tijdens de lessen als een dier, door haar handen te likken en te sissen naar studenten die niet luisteren.
Ze zou haar leerlingen dwingen haar “Miss Purr” te noemen en zelfs snoep uitdelen als ze spinnen. Dit opmerkelijke gedrag roept veel vragen op over wat acceptabel is in een klaslokaal en hoe scholen hiermee om moeten gaan.
Ouders slaan alarm: “Mijn kind moest spinnen voor een snoepje”
De eerste berichten over de lerares verschenen op sociale media, waarna Australische media als The Courier-Mail en News.com.au het verhaal oppikten. In een reeks Facebook-berichten uitten verontruste ouders hun bezorgdheid over het gedrag van de docent.
Eén ouder schreef dat haar kind thuiskwam met een vreemd verhaal. “Mijn dochter vertelde me dat de lerares haar ‘Miss Purr’ wilde laten noemen. Als een leerling dat niet deed, begon ze te sissen of grommen.”
Een andere ouder deelde haar frustratie: “Mijn kind moest spinnen om een lolly te krijgen. Dat gaat echt te ver. Hoe kan dit worden toegelaten in een schoolomgeving?”
Naast de vreemde rolverdeling in de klas, meldden verschillende ouders dat de lerares haar handen likte en af en toe zelfs krabbewegingen maakte alsof ze echt een kat was.
“Ik dacht eerst dat mijn dochter overdreef, maar na meerdere meldingen van andere ouders begin ik me serieus zorgen te maken,” schreef een verontruste vader.
School zwijgt, maar kritiek stapelt zich op
Marsden State High School heeft nog geen officiële verklaring afgelegd, ondanks de toenemende publieke verontwaardiging. Ouders eisen opheldering: is dit gedrag normaal? Waarom grijpt de school niet in?
Een familielid van een leerling deelde haar verbazing: “Ik begrijp niet hoe dit nog door kan gaan. Ik verwacht dat de school inmiddels overladen is met klachten.”
Sommigen vermoeden dat de lerares gewoon excentriek is en het niet slecht bedoelt, maar anderen zien dit als onprofessioneel gedrag.
“Misschien denkt ze dat het grappig is of dat het haar band met de leerlingen versterkt, maar er zijn grenzen,” aldus een ouder.
Professioneel of grensoverschrijdend?
Dit incident roept bredere vragen op over de grenzen van zelfexpressie binnen het onderwijs. Hoewel docenten een zekere mate van vrijheid hebben in hoe ze hun lessen vormgeven, moet een klaslokaal een veilige en neutrale leeromgeving blijven.
Onderwijsexperts wijzen erop dat leerlingen behoefte hebben aan stabiliteit en voorspelbaarheid in de klas.
“Het is belangrijk dat leerlingen zich op hun gemak voelen en niet worden gedwongen deel te nemen aan gedrag dat ze niet begrijpen of ongemakkelijk vinden,” zegt onderwijskundige Sarah Bennett. “Wanneer een docent zich zo excentriek gedraagt dat het leerlingen afleidt of verwart, is dat problematisch.”
Daarnaast speelt de machtsverhouding een rol. Een docent heeft gezag over leerlingen, en als een leraar eisen stelt die buiten de normale onderwijscontext vallen, kan dat voor ongemak zorgen.
“Een kind dat zich ongemakkelijk voelt maar bang is om tegen een docent in te gaan, kan zich onder druk gezet voelen om mee te doen,” legt Bennett uit. “Dat is zorgwekkend.”
Vergelijkbare incidenten en de discussie over identiteit in het onderwijs
Dit is niet de eerste keer dat een leraar in opspraak komt vanwege onconventioneel gedrag. In de afgelopen jaren zijn er wereldwijd discussies geweest over hoe ver een leraar mag gaan in zelfexpressie, vooral als het gaat om gender, subculturen en alternatieve levensstijlen.
Zo was er een zaak in Canada waarbij een leraar met extreem grote prothetische borsten de klas betrad, wat tot grote ophef leidde.
Scholen staan steeds vaker voor het dilemma tussen het beschermen van persoonlijke expressie en het handhaven van een professionele omgeving.
Ook identificeert een klein aantal mensen zich tegenwoordig als zogenaamde “therians” of “otherkins” – mensen die geloven dat ze een diepere connectie hebben met een niet-menselijk wezen, zoals een wolf, kat of ander dier.
Hoewel dit meestal een persoonlijke identiteit betreft, roept het vragen op wanneer iemand deze identiteit meeneemt naar een professionele omgeving.
Hoe gaat de school hiermee om?
De grote vraag is nu hoe Marsden State High School zal reageren op de groeiende bezorgdheid van ouders en leerlingen. Zullen ze de lerares vragen haar gedrag aan te passen, of zullen ze haar steunen in haar zelfexpressie?
Het lijkt onvermijdelijk dat er een discussie op gang komt over hoe ver een leraar mag gaan in het uitdragen van een alternatieve identiteit.
Wat voor de één een grappige of onschuldige excentriciteit lijkt, kan voor een ander storend of zelfs bedreigend zijn.
Veel ouders hopen dat de school snel een standpunt inneemt. “We willen gewoon duidelijkheid,” zegt een moeder. “Als dit de nieuwe norm is, dan willen we dat weten. Maar als het niet oké is, dan moet er iets aan gedaan worden.”
Hoe deze zaak zich zal ontwikkelen, blijft afwachten. Eén ding is zeker: de discussie over wat acceptabel is in het onderwijs, en hoever een docent mag gaan in zelfexpressie, zal voorlopig nog niet verstommen.