Autorijden in Nederland was al duur, maar het wordt binnenkort nóg duurder. De overheid zoekt manieren om een begrotingstekort van 1,2 miljard euro te dichten, en dat betekent slecht nieuws voor automobilisten. Volgens Haagse bronnen overweegt het kabinet om het algemene btw-tarief te verhogen van 21% naar 21,4%. Dit lijkt misschien een kleine stijging, maar voor grote uitgaven zoals auto’s en brandstof zal dit extra geld uit de zakken van consumenten trekken.
Dat betekent niet alleen dat de aanschafprijs van auto’s omhooggaat, maar ook dat je aan de pomp dieper in de buidel moet tasten. En alsof dat nog niet genoeg is, worden ook andere producten duurder die onder het standaard btw-tarief vallen.
Voor autorijders is dit dubbel pech, want in Nederland betaal je niet alleen btw over je auto, maar ook BPM, een extra belasting op nieuwe voertuigen.
Waarom worden auto’s duurder?
De verhoging van de btw lijkt een makkelijke manier voor de overheid om extra belastinginkomsten binnen te halen. Eerder lag er een plan om de btw op sport, cultuur en boeken te verhogen, maar dat stuitte op veel weerstand.
Nu dat plan is geschrapt, moet het geld ergens anders vandaan komen. En wat is dan een beter doelwit dan autorijders?
In Nederland worden auto’s al zwaar belast. De prijs die je als consument betaalt, bestaat uit meerdere onderdelen:
- De netto catalogusprijs (de basisprijs van de auto zonder belastingen).
- BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen), die afhankelijk is van de CO₂-uitstoot.
- Btw (nu 21%, straks mogelijk 21,4%), die wordt geheven over de netto catalogusprijs en BPM samen.
Met deze btw-verhoging zal een nieuwe auto dus nog duurder worden.
Laten we dit even praktisch bekijken. Neem bijvoorbeeld de goedkoopste auto van Nederland, de Dacia Sandero ECO-G Essential, die momenteel €18.200 kost. Als de btw stijgt, dan wordt de belasting op deze auto ook hoger.
De netto catalogusprijs is €11.524,79. De oude btw daarop was €2.420,21, maar na de verhoging wordt dat €2.466,31. Vervolgens komt daar BPM bij (€3.255), en uiteindelijk stijgt de totaalprijs met enkele tientallen euro’s. Voor duurdere auto’s wordt dat verschil alleen maar groter.
Brandstof wordt nóg duurder
Niet alleen de aanschafprijs van auto’s stijgt, ook bij het tanken zul je dit gaan merken. De btw op brandstof wordt verhoogd, en in Nederland betekent dat belasting op belasting. Je betaalt namelijk niet alleen btw over de brandstof zelf, maar ook over de accijns.
In de praktijk betekent dit dat als je bijvoorbeeld normaal gesproken €50 tankt, je nog steeds €50 afrekent. Alleen krijg je er minder liters voor. De precieze impact hangt af van de prijs per liter en hoeveel accijns er nog bovenop komt.
Dit komt bovenop eerdere verhogingen van de brandstofprijs door de stijging van accijnzen. Per januari 2024 werd de accijns op benzine al verhoogd met ruim 14 cent per liter en op diesel met bijna 10 cent per liter. Nu komt daar dus nog een btw-verhoging bovenop, wat betekent dat tanken opnieuw duurder wordt.
Wat betekent dit voor autorijders?
De gemiddelde Nederlander is steeds meer kwijt aan autorijden, en dit nieuwe plan maakt het er niet beter op. De btw-verhoging treft niet alleen nieuwe auto’s, maar ook onderhoud, reparaties en zelfs accessoires zoals banden en ruitenwissers.
Daarnaast betekent duurdere brandstof hogere kosten voor iedereen die afhankelijk is van een auto voor werk of dagelijks vervoer. Vooral in landelijke gebieden, waar openbaar vervoer geen volwaardig alternatief is, zal dit extra hard aankomen.
Voor bedrijven met een wagenpark betekent dit hogere operationele kosten. Dit kan op termijn leiden tot stijgende prijzen voor consumenten, omdat transportbedrijven deze kosten waarschijnlijk doorberekenen in de prijzen van producten en diensten.
Is elektrisch rijden een uitweg?
Veel mensen vragen zich af of elektrisch rijden een oplossing biedt om deze kostenstijging te ontwijken. Maar ook daar komt de belastingdienst met nieuwe regels. Elektrische auto’s zijn vanaf 2025 niet langer vrijgesteld van wegenbelasting, en hoewel ze nog korting krijgen, zullen ze vanaf 2030 net zo veel wegenbelasting betalen als benzine- en dieselauto’s.
Bovendien stijgt de vraag naar elektriciteit, en met de huidige energieprijzen is het maar de vraag of thuisladen echt een goedkope oplossing blijft. Publiek laden wordt sowieso duurder, zeker als de belasting op energie ook omhooggaat.
Kan deze btw-verhoging nog worden tegengehouden?
Voorlopig is het nog niet definitief. De btw-verhoging is een voornemen en moet nog worden goedgekeurd. Politieke partijen zullen de komende tijd waarschijnlijk veel discussiëren over deze maatregel. De bedoeling is dat iedereen een beetje bijdraagt aan het dichten van het begrotingstekort, maar of dit eerlijk verdeeld is, blijft de vraag.
Voor veel burgers voelt het alsof automobilisten keer op keer worden gepakt als er geld tekort is. Of het nu via brandstofprijzen, BPM, wegenbelasting of nu weer btw-verhogingen is, autorijden in Nederland wordt zelden goedkoper.
Wat kun je als consument doen?
Hoewel belastingverhogingen onvermijdelijk lijken, kun je als automobilist nog steeds slimme keuzes maken om de kosten te drukken:
- Overweeg een zuinigere auto – Een lichtere auto met een lager brandstofverbruik of een hybride model kan op de lange termijn kosten besparen.
- Vergelijk tankstations – De prijsverschillen tussen tankstations kunnen oplopen tot wel 20 cent per liter. Kies je tanklocatie zorgvuldig.
- Denk goed na over de aanschaf van een nieuwe auto – Als je een nieuwe auto wilt kopen, is het slim om dat nog voor de eventuele btw-verhoging te doen.
- Bekijk tweedehands opties – Omdat tweedehandsauto’s niet direct beïnvloed worden door een btw-verhoging, kan dit een aantrekkelijk alternatief zijn.
Conclusie: autorijden wordt opnieuw duurder
Het lijkt erop dat er geen einde komt aan de kostenstijgingen voor automobilisten in Nederland. Door de verhoging van het btw-tarief worden niet alleen auto’s duurder, maar ook brandstof en andere gerelateerde kosten.
Voor mensen die afhankelijk zijn van hun auto, betekent dit opnieuw een flinke tegenvaller. Of deze verhoging er daadwerkelijk komt, zal de komende tijd duidelijk worden. Maar als de geschiedenis ons iets leert, dan is het dat de Nederlandse overheid zelden terugkomt op belastingverhogingen.
Kortom: wie in Nederland auto rijdt, moet diep in de buidel blijven tasten.