In Nederland is het verkeer een stuk digitaler geworden. Waar je vroeger alleen hoefde op te letten voor de bekende vaste flitspalen, zijn er nu allerlei slimme en minder zichtbare varianten bijgekomen.
Sommige detecteren je snelheid, anderen checken of je aan het bellen bent achter het stuur of zelfs of je écht hebt stilgestaan bij een stopbord. Tijd om ze op een rijtje te zetten, zodat je weet waar je op moet letten.
Wat is een ‘ninja-flitser’?
De zogenaamde ‘ninja-flitsers’ zijn momenteel nog niet actief in Nederland, maar ze verdienen zeker een plek op de radar. In Spanje – rondom Madrid – zijn deze slimme camera’s in de testfase. Officieel heten ze “Video Stop”, en ze controleren of bestuurders daadwerkelijk stoppen bij een stopbord. Dat doen ze via slimme videobeelden die precies kunnen zien of je auto echt tot stilstand komt.
Wie niet stopt zoals het hoort? Die kan rekenen op een fikse boete van zo’n €200. Het idee hierachter is simpel: meer veiligheid op gevaarlijke punten waar veel mensen geneigd zijn om een stopbord te negeren.
De flexflitser: altijd op een nieuwe plek
Flexflitsers zijn misschien wel de meest verraderlijke flitspalen die Nederland momenteel kent. Ze zijn mobiel, compact en worden op wisselende plekken neergezet. Daardoor kun je je als automobilist bijna niet voorbereiden.
Het Openbaar Ministerie (OM) introduceerde deze flexibele flitspalen in 2022, met als doel om op risicoplekken sneller en gerichter te kunnen handhaven.
Ze worden vaak tijdelijk neergezet op plekken waar veel ongelukken gebeuren of waar buurtbewoners klagen over te hard rijden. Omdat je nooit weet waar ze opduiken, kun je ze ook niet zomaar ontwijken. De boodschap is duidelijk: gewoon je snelheid houden.
Focusflitsers: opletten met je telefoon
Sinds februari van dit jaar rijden er ook focusflitsers rond in Nederland. Deze flitspalen zijn niet bedoeld om je snelheid te checken, maar of je een mobiel apparaat vasthoudt tijdens het rijden. Dat is sinds een paar jaar verboden en de boetes zijn fors.
Hoe werkt zo’n focusflitser precies? Het systeem maakt een foto als het denkt dat je een telefoon vasthoudt. Die foto gaat vervolgens naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), waar een menselijke controle plaatsvindt.
Wordt vastgesteld dat je inderdaad in de fout ging? Dan ontvang je een boete van maar liefst €430. Inmiddels is de eerste focusflitser al gesignaleerd in Den Haag. In totaal zullen er vijftig van deze camera’s gaan rouleren door het land.
MONOcam: op jacht naar telefoongebruik achter het stuur
Een andere slimme camera die inmiddels al wat langer wordt ingezet is de MONOcam. Deze staat op een driepoot en wordt vaak geplaatst op viaducten of langs de snelweg. De MONOcam werkt met een camera die als het ware door je voorruit kijkt. Het systeem herkent handen, telefoons en zelfs telefoonhouders.
Een geavanceerd algoritme beoordeelt of de bestuurder iets in de hand heeft dat lijkt op een mobiel apparaat. Als dat het geval is, wordt er een foto gemaakt en opgeslagen. Ook deze beelden worden later gecontroleerd door een handhaver. Wordt vastgesteld dat je een telefoon vasthield? Dan volgt er wederom een boete.
Deze manier van handhaven gebeurt al sinds 2020, en met succes. Steeds meer bestuurders worden op deze manier betrapt, wat volgens de politie een duidelijke impact heeft op het rijgedrag.
Waarom zoveel verschillende soorten flitsers?
Het gebruik van verschillende soorten flitspalen is niet zomaar bedacht. Iedere flitser heeft zijn eigen doel:
-
Snelheidscontrole met vaste en mobiele flitspalen
-
Gedragscorrectie zoals stoppen bij stopborden
-
Verkeersveiligheid door het ontmoedigen van afleiding zoals telefoongebruik
Met de opkomst van technologie wordt het steeds makkelijker om op afstand te controleren of mensen zich aan de regels houden. De gedachte hierachter is dat het niet draait om boetes, maar om veiliger verkeer.
Wat kun je doen als automobilist?
De enige echte manier om flitsboetes te vermijden, is door je aan de regels te houden. Klinkt saai, maar het werkt wel. Toch kun je jezelf ook beschermen door alert te zijn op deze nieuwe technieken:
-
Wees bewust van flexflitsers: ze staan vaak in bebouwde kom of bij bekende ‘hotspots’
-
Gebruik een handsfree-systeem in je auto of leg je telefoon uit het zicht
-
Stop écht bij een stopbord, ook als er geen ander verkeer lijkt te zijn
-
Let op flitsers op viaducten, vooral bij drukke snelwegen
Conclusie: flitsers worden slimmer, dus jij ook
Waar je vroeger vooral moest opletten voor vaste flitspalen, moet je tegenwoordig ook scherp zijn op mobiele flitsers, camera’s die je gedrag scannen en technologie die zelfs door je voorruit tuurt. Of je nu te hard rijdt, niet stopt of een telefoontje opneemt: de kans dat je gepakt wordt is groter dan ooit.
De slimme ‘ninja-flitser’ is dan misschien nog niet actief in Nederland, maar met flexflitsers, MONOcams en focusflitsers zijn er al genoeg manieren waarop bestuurders gecontroleerd worden. Het verkeer wordt veiliger, maar dat vraagt ook om meer oplettendheid van ons allemaal.
Bron: Libelle