Op 7 juli 2024 wordt een nieuwe verordening van kracht die alle nieuwe auto’s in Europa verplicht om uitgerust te zijn met Intelligent Speed Assistance (ISA). Deze technologie, die sinds 6 juli 2022 al op nieuwe modellen moest worden geïnstalleerd, markeert een belangrijke stap voorwaarts in het streven naar verkeersveiligheid door middel van geavanceerde rijhulpsystemen.
ISA, oftewel Intelligent Speed Assistance, is een innovatief systeem dat gebruikmaakt van digitale kaarten en een camera achter de voorruit om continu de geldende snelheidslimieten te monitoren. Door deze gegevens te combineren, kan de auto nauwkeurig bepalen welke snelheid op een specifieke weg is toegestaan. Zodra de bestuurder deze limiet overschrijdt, treedt ISA in werking om hem of haar daarop attent te maken.
Wanneer de auto detecteert dat de bestuurder de snelheidslimiet overschrijdt, wordt eerst een visuele waarschuwing gegeven via een knipperend lichtje op het dashboard. Onmiddellijk daarna volgt een auditief signaal in de vorm van een piep of ping, dat geleidelijk luider wordt naarmate de snelheidsovertreding voortduurt. Dit dubbele waarschuwingssysteem zorgt ervoor dat de bestuurder snel en effectief reageert om de snelheid te verminderen.
Optioneel kunnen autofabrikanten extra functies implementeren, zoals een trilling in het gaspedaal bij snelheidsovertreding of zelfs een haptische feedback die tegenkracht biedt wanneer de limiet wordt overschreden. Deze aanpassingen zijn ontworpen om tegemoet te komen aan verschillende voorkeuren en rijomstandigheden.
Hoewel de invoering van ISA een belangrijke stap voorwaarts is in de verbetering van de verkeersveiligheid, zijn er ook kritische geluiden te horen. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen uit bijvoorbeeld zijn twijfels over de acceptatie van het systeem onder automobilisten. Hij benadrukt dat de constante herinneringen door geluidssignalen als irritant en beperkend kunnen worden ervaren, waardoor de persoonlijke vrijheid en het rijplezier van automobilisten mogelijk worden aangetast.
De acceptatie van ISA en de integratie ervan in de dagelijkse rijpraktijk zal tijd vergen. Vergelijkbaar met eerdere veiligheidsmaatregelen, zoals de verplichting van de veiligheidsgordel, kan het even duren voordat bestuurders volledig gewend zijn aan de aanwezigheid van deze technologie. Desondanks blijft de focus op de potentiële voordelen ervan voor de verkeersveiligheid en de mogelijke vermindering van verkeersongevallen.
De verplichte invoering van ISA in nieuwe auto’s vertegenwoordigt een belangrijke stap voor Europa in het streven naar een veiliger wegennet. Terwijl autofabrikanten en beleidsmakers streven naar een balans tussen technologische vooruitgang en gebruikersacceptatie, blijft de uiteindelijke doelstelling duidelijk: het verminderen van verkeersslachtoffers door middel van innovatieve veiligheidsoplossingen.
ISA belooft niet alleen de rijervaring te verbeteren, maar ook bij te dragen aan een significante verlaging van het aantal verkeersongevallen, wat een positieve impact zal hebben op de samenleving als geheel.
Naast de voordelen brengt de implementatie van ISA ook enkele uitdagingen met zich mee. Een veelgehoord punt van kritiek is de nauwkeurigheid van het systeem, vooral in omstandigheden met slechte zichtbaarheid zoals hevige regen, mist of sneeuw. Bovendien kunnen wegwerkzaamheden en dynamische verkeersborden voor verwarring zorgen, waardoor de snelheid soms onjuist wordt gedetecteerd. Dit kan leiden tot onnodige waarschuwingen en frustratie onder bestuurders.
Om deze problemen te minimaliseren, zullen voortdurende updates en verbeteringen aan de software en kaartgegevens noodzakelijk zijn. Het is belangrijk dat autofabrikanten en beleidsmakers samenwerken om deze technologie te verfijnen en aan te passen aan veranderende omstandigheden op de weg, zodat ISA zijn potentieel volledig kan waarmaken.