Lidl heeft onlangs besloten om vleesvervangers uit het vleesschap te halen, ondanks een succesvolle proefperiode. De supermarktketen had gedurende vijf maanden veganistische en vegetarische producten, zoals vegan rulgehakt, vega kipstukjes, vegan shoarma schnitzel en de vega burger, zowel bij het vlees als in het vleesvervangersschap gelegd in zeventig winkels in Noord-Holland.
Succesvolle testperiode
Tijdens de proef steeg de verkoop van vleesvervangers met gemiddeld 7%. De proef werd uitgevoerd in samenwerking met onderzoekers van de Wageningen Universiteit en het World Resource Institute (WRI). Volgens Monique van der Meer, promovendus aan de Wageningen Universiteit, was vooral de verkoop van XXL-verpakkingen succesvol, met een toename van 28%.
Combinatie van vlees en vleesvervangers
Interessant genoeg kochten klanten vaak zowel vlees als vleesvervangers. De verkoop van de vleesproducten die naast de vleesvervangers lagen, daalde slechts met 1,92% in gewicht. Van der Meer merkt op dat veel vleeseters de vleesvervangers als een extraatje probeerden, zonder hun vleesconsumptie volledig te vervangen.
Klantenfeedback
Bij de aankondiging van de proef waren er negatieve reacties op social media, zowel van vleesliefhebbers als vegetariërs. Ondanks deze reacties bleek uit enquêtes, waaraan 36.000 klanten via de app deelnamen, dat meer dan 60% van de klanten positief was over de nieuwe schapindeling. Slechts 15% vond het geen goed idee, terwijl 20% neutraal bleef. Onder de positieve respondenten bevonden zich zowel vleeseters (70%), flexitariërs (20%) als vegetariërs (10%).
👉🏻 Lees verder over de toekomst van vleesvervangers op de volgende pagina!