Schiphol heeft ambitieuze plannen aangekondigd om het voedselaanbod op de luchthaven ingrijpend te veranderen. Tegen 2030 wil de luchthaven dat 60 procent van het voedsel dat wordt aangeboden, plantaardig is. Dit houdt in dat het aandeel van vlees, zuivel en eieren in het aanbod aanzienlijk zal verminderen.
Schiphol bedient jaarlijks meer dan 70 miljoen passagiers en biedt een breed scala aan eetgelegenheden, waaronder populaire ketens zoals McDonald’s en Burger King. De luchthaven heeft onlangs een overeenkomst gesloten met de horecabedrijven op Schiphol om deze doelstelling te bereiken. Interessant genoeg wordt de eis voor een plantaardig aanbod niet expliciet vastgelegd in de concessievoorwaarden voor nieuwe horecabedrijven die zich op de luchthaven willen vestigen.
De keuze van Schiphol om meer plantaardige opties aan te bieden, sluit aan bij het bredere overheidsbeleid dat gericht is op de ‘eiwittransitie’. De Gezondheidsraad heeft eerder aanbevolen om het consumptiepatroon te veranderen: waar momenteel 60 procent van de eiwitinname uit dierlijke producten komt, moet dit teruggebracht worden naar 40 procent.
Andere sectoren en supermarkten zijn al bezig met soortgelijke veranderingen, en nu volgt Schiphol dit voorbeeld. Luchtvaartmaatschappij KLM heeft bijvoorbeeld al stappen gezet door op bepaalde routes uitsluitend vegetarische menu’s aan te bieden.
Volgens Schiphol is deze voedselverschuiving onderdeel van een bredere ambitie om maatschappelijk verantwoord te opereren. De luchthaven streeft naar een lagere CO2-uitstoot. Hoewel onderzoek suggereert dat niet alle vleesvervangers automatisch leiden tot minder uitstoot, zegt Schiphol hier bewust mee om te gaan. “Samen met onze partners zorgen we voor inzicht in de CO2-waarde per product, inclusief ultrabewerkte voedingsmiddelen, zodat we de juiste keuzes kunnen maken,” aldus een woordvoerder van de luchthaven.
Hoewel 2030 niet specifiek is gekozen vanwege de VN-doelstellingen, geeft Schiphol aan dat het tijd kost om deze veranderingen te implementeren. De komende jaren zullen cruciaal zijn voor hoe deze transitie wordt vormgegeven en wat dit betekent voor de miljoenen reizigers die jaarlijks de luchthaven passeren.
(Bron: Telegraaf)