De autoverkoopcijfers van augustus 2024 zijn binnen, en het wordt steeds duidelijker dat elektrische auto’s niet alleen een modeverschijnsel zijn, maar een blijvende trend in Nederland.
Met 34,1 procent van de nieuw verkochte auto’s die volledig elektrisch is, bevestigt dit de toenemende populariteit van elektrische voertuigen (EV’s) in ons land. In dit artikel bespreken we de belangrijkste trends en cijfers uit de Nederlandse automarkt van augustus 2024.
In augustus 2024 werden in totaal 27.623 auto’s verkocht in Nederland. Hoewel dit een lichte daling van 0,4 procent betekent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, blijft de totale verkoop voor het jaar 2024 redelijk stabiel. Tot nu toe zijn er dit jaar 247.464 auto’s verkocht, wat 3,7 procent lager is dan dezelfde periode in 2023.
De verkoopcijfers tonen een sterke verschuiving naar elektrische voertuigen, terwijl traditionele verbrandingsmotoren langzaam terrein verliezen. Dit komt vooral tot uiting in de populariteit van bepaalde automodellen en merken die zwaar inzetten op elektrische mobiliteit.
Kia blijft het populairste automerk in Nederland, met 2.777 verkochte exemplaren in augustus 2024. Kia biedt een breed scala aan modellen, variërend van compacte stadsauto’s tot elektrische voertuigen, wat bijdraagt aan hun succes op de Nederlandse markt. Naast Kia zijn ook Toyota en Volvo populair, met respectievelijk 2.105 en 2.038 verkochte auto’s.
Een opvallende trend is de sterke aanwezigheid van premiummerken zoals BMW en Renault in de top vijf van meest verkochte automerken. BMW verkocht 1.740 auto’s, terwijl Renault 1.630 exemplaren wist te verkopen.
Tesla, ooit een dominante speler in de EV-markt, is opmerkelijk afwezig in de top vijf van automerken. Dit suggereert dat andere merken terrein winnen in de elektrische autosector.
Als we kijken naar de specifieke modellen, zien we dat de Tesla Model Y met 1.066 verkochte exemplaren bovenaan de lijst staat. Dit model is nog steeds immens populair onder Nederlandse consumenten, ondanks de afname van de algehele dominantie van Tesla.
De Volvo EX30 volgt op de voet met 944 verkochte exemplaren. Dit model, een elektrische premium crossover, heeft een sterke aantrekkingskracht op consumenten die op zoek zijn naar luxe en duurzaamheid.
Andere populaire modellen zijn de Kia Niro, met 888 verkochte exemplaren, en de Kia Picanto, die met 695 verkochte auto’s de lijst van kleine stadsauto’s aanvoert. Ook de Hyundai i10, met 578 verkochte exemplaren, blijft een favoriet in het segment van compacte voertuigen.
De verschuiving naar elektrisch rijden wordt steeds duidelijker als we naar de brandstofsoorten van de verkochte auto’s kijken. Van de 27.623 auto’s die in augustus zijn verkocht, was 34,1 procent volledig elektrisch. Dit toont aan dat Nederlandse consumenten steeds vaker kiezen voor milieuvriendelijke alternatieven voor traditionele benzine- en dieselmotoren.
Hybride voertuigen waren goed voor 12.155 verkochte exemplaren, wat aantoont dat er nog steeds een aanzienlijke markt is voor auto’s die zowel op elektriciteit als op benzine rijden.
Benzineauto’s maakten slechts 5.636 van de verkopen uit, wat een significante daling is in vergelijking met eerdere jaren. Diesel en LPG blijven met respectievelijk 249 en 166 verkochte exemplaren nagenoeg marginaal.
Hoewel elektrische en hybride voertuigen het goed doen, zijn er enkele luxe automerken die het moeilijk hebben op de Nederlandse markt. Maserati en Jaguar, bijvoorbeeld, verkochten in augustus slechts respectievelijk één en acht auto’s.
Dit staat in schril contrast met de Duitse concurrenten zoals Porsche, die met 144 verkochte auto’s aanzienlijk beter presteren. Porsche’s iconische 911 verkocht met 22 exemplaren zelfs beter dan alle Jaguars en Maserati’s bij elkaar.
Een andere interessante ontwikkeling is de opkomst van Chinese automerken op de Nederlandse markt. BYD, een van de grootste Chinese autofabrikanten, verkocht 376 auto’s in augustus, waarmee het de meest succesvolle Chinese speler in Nederland is.
Ook MG en XPeng doen het goed met respectievelijk 176 en 112 verkochte exemplaren. Merken zoals Zeekr en Lynk & Co scoren redelijke cijfers binnen hun specifieke segmenten, met elk 76 verkochte auto’s.
Aan de andere kant bungelen merken zoals Nio en Hongqi onderaan de lijst, met slechts 22 en 2 verkochte exemplaren. Sommige Chinese merken, zoals Voyah, JAC en Aiways, slaagden er zelfs niet in om één auto te verkopen in augustus 2024.
De Nederlandse automarkt is duidelijk in beweging, met een sterke verschuiving naar elektrische en hybride voertuigen. Hoewel traditionele verbrandingsmotoren nog steeds worden verkocht, kiezen steeds meer consumenten voor duurzamere alternatieven.
Deze trend wordt weerspiegeld in de verkoopcijfers van augustus 2024, waarbij elektrische modellen zoals de Tesla Model Y en Volvo EX30 de boventoon voeren. Tegelijkertijd worstelen luxe automerken zoals Jaguar en Maserati om relevant te blijven, terwijl Chinese automerken langzaam maar zeker hun plek op de Nederlandse markt veroveren.