Naar aanleiding van de voorgestelde helmplicht voor elektrische fietsen heeft Radar een onderzoek uitgevoerd om te peilen hoe dit zou kunnen uitwerken op de aankoopbeslissingen van consumenten. Uit de enquête, waarin 2253 deelnemers hun mening gaven, blijkt dat een minderheid van de bezitters van elektrische fietsen overweegt hun fiets te verkopen als gevolg van deze mogelijke wetgeving.
Slechts 10% van de respondenten zou hun elektrische fiets van de hand doen indien een helmplicht wordt ingevoerd. De voornaamste reden die zij hiervoor aangeven is het ongemak van het verplicht dragen van een helm, vooral omdat zij zichzelf beschouwen als voorzichtige fietsers die doorgaans korte afstanden afleggen in veilige omgevingen.
Aan de andere kant lijkt de meerderheid van de respondenten niet sterk beïnvloed te worden door een eventuele helmplicht bij de aanschaf van een nieuwe elektrische fiets. Slechts 8% van de deelnemers geeft aan dat zij af zouden zien van de aanschaf van een elektrische fiets als gevolg van deze nieuwe regelgeving.
Voor 45% van de respondenten heeft een helmplicht geen invloed op hun beslissing om hun elektrische fiets te behouden. Deze groep blijft van plan hun fiets te gebruiken, ongeacht de invoering van een helmplicht.
Opvallend is dat 13% van de deelnemers aangeeft dat hun keuze om een elektrische fiets aan te schaffen niet afhankelijk is van een helmplicht. Deze groep draagt vaak al vrijwillig een helm tijdens het fietsen en overweegt zelfs een helm aan te schaffen, zelfs als dit niet verplicht zou zijn. Zij beschouwen een helm als een essentieel onderdeel van hun fietsuitrusting, met name vanwege de snelheden die ze soms bereiken.
Tot slot is er een kleine groep (7%) die aangeeft überhaupt geen interesse te hebben in een elektrische fiets, ongeacht de invoering van een helmplicht. Voor deze groep is de discussie over helmplicht dus niet relevant.
De resultaten van het onderzoek tonen aan dat hoewel sommige gebruikers mogelijk hun elektrische fiets zouden verkopen vanwege een helmplicht, de meerderheid van de gebruikers zich niet sterk laat leiden door deze regelgeving bij hun beslissing om een elektrische fiets aan te schaffen of te behouden.
Bron: Radar