Vanaf 2025 wordt de aanschaf van een elektrische auto aanzienlijk duurder door het verdwijnen van subsidies. Daarnaast stijgt de motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen. “Die elektrische auto moet dan heel interessant zijn qua actieradius en kosten om het alsnog aan te schaffen,” zegt Noud Broekhof van BNR Mobility.
Op dit moment krijg je nog een subsidie van 2.950 euro bij de aankoop van een nieuwe elektrische auto en 2000 euro voor een tweedehands auto. Hoewel deze subsidies verdwijnen, is er dit jaar nog een aanzienlijke hoeveelheid geld beschikbaar dat kan worden gebruikt. Dit betekent dat potentiële kopers die nog willen profiteren van de subsidies, snel moeten handelen.
Volgens Broekhof maken de nieuwe plannen de rekensom voor elektrisch rijden aanzienlijk minder gunstig. Vanaf 2026 zal het financiële plaatje voor veel consumenten minder aantrekkelijk zijn. “Dan kan je uittellen dat je dan duurder uit bent vanaf 2026. Dat gaat mensen aan het denken zetten,” aldus Broekhof.
Het verdwijnen van de subsidie en de verhoging van de motorrijtuigenbelasting zullen ongetwijfeld een impact hebben op de markt voor elektrische auto’s. Veel mensen hebben de overstap naar elektrisch rijden gemaakt vanwege de financiële voordelen. Nu deze voordelen wegvallen, zullen kopers kritischer kijken naar de kosten en baten van een elektrische auto.
Het is essentieel dat fabrikanten blijven innoveren en de actieradius en efficiëntie van elektrische auto’s verbeteren. Alleen dan kunnen zij potentiële kopers blijven overtuigen van de voordelen van elektrisch rijden, ondanks de hogere kosten. De markt voor elektrische voertuigen zal zich moeten aanpassen aan deze nieuwe realiteit.
(Bron: BNR)