Frank (38) leunt ontspannen tegen zijn glanzende elektrische auto terwijl hij de laadkabel loskoppelt. Met een tevreden glimlach kijkt hij hoe zijn auto klaar is voor de dag.
“Serieus, waarom zou je nog een benzine- of dieselauto rijden? Elektrisch rijden is de toekomst, en wie dat niet snapt, loopt achter!” zegt hij terwijl hij instapt. Zijn overtuiging is onwrikbaar.
Voor Frank is elektrisch rijden meer dan een trend. “Ik was een van de eersten in mijn vriendenkring die overstapte. In het begin werd ik uitgelachen.
‘Wat als je ergens stil komt te staan?’ vroegen ze dan. Of: ‘Die dingen zijn toch veel te duur?’ Nou, nu – een paar jaar later – zie ik dezelfde mensen ineens twijfelen. Ze beginnen in te zien dat elektrisch rijden geen hype is, maar de toekomst. En ik? Ik rijd al jaren goedkoop en schoon rond.”
Zijn passie voor elektrisch rijden begon toen de brandstofprijzen bleven stijgen. “Elke keer dat ik bij het tankstation stond, dacht ik: dit is toch niet normaal?
Je betaalt je scheel aan benzine en het blijft maar duurder worden. Toen ben ik me gaan verdiepen in elektrische auto’s en hoe dat financieel uitpakte. Binnen een paar maanden had ik de knoop doorgehakt.”
Frank heeft sindsdien geen moment spijt gehad. “Mensen klagen altijd over verandering. Maar weet je wat pas dom is? Vasthouden aan iets dat verouderd is.
Waarom zou je blijven rijden in een auto die op dure, vervuilende brandstof loopt, terwijl er een schonere, goedkopere optie is? Het is alsof je blijft vasthouden aan een oude Nokia terwijl iedereen allang een smartphone heeft.”
Hij start zijn auto met een druk op de knop, vrijwel geluidloos. “Dat is ook zoiets. Mensen zeggen: ‘Ik hou van het geluid van een motor!’ Echt, waarom? Een auto hoort je van A naar B te brengen, niet je oren te laten suizen. Dit rijdt zó soepel, en het voelt veel krachtiger dan een ouderwetse brandstofauto.”
Hij denkt even na en schudt zijn hoofd. “De grootste onzin die ik hoor? ‘Elektrische auto’s zijn slechter voor het milieu dan benzinewagens.’ Onzin! Ja, het maken van een accu kost energie, maar vergelijk dat eens met de jarenlange uitstoot van een brandstofauto.
Op de lange termijn win je het altijd met elektrisch rijden. En als je zonnepanelen op je dak hebt, rijd je praktisch gratis. Mensen die dat niet snappen, willen het gewoon niet snappen.”
Frank ergert zich aan de weerstand die hij nog steeds om zich heen ziet. “Sommige mensen willen gewoon niet veranderen. Die roepen maar wat, zonder zich echt te verdiepen in de feiten. ‘Oplaadpunten zijn er te weinig.’
Nou, ik kom nooit zonder stroom te zitten. Je plant je ritten gewoon slim. Bovendien komen er steeds meer laadpalen bij. Over een paar jaar hebben we dit hele gesprek niet eens meer, want dan rijdt iedereen elektrisch.”
Terwijl hij de weg op rijdt, glimlacht hij. “Kijk nou om je heen. Overal zie je elektrische auto’s. Het is niet meer die ene Tesla die je af en toe zag.
Nu rijden alle merken elektrisch, en dat is niet voor niets. Over tien jaar lachen we om benzinepompen, net zoals we nu lachen om videobanden en faxapparaten.”
Frank merkt dat de houding van mensen langzaam begint te veranderen. “Laatst zei een vriend van mij: ‘Frank, je had toch gelijk. Ik zit eraan te denken om ook over te stappen.’
Kijk, dát bedoel ik. Eerst sceptisch, maar als je de voordelen eenmaal inziet, dan kun je niet meer terug. Geen wegenbelasting, lage onderhoudskosten, thuis opladen… het is een no-brainer.”
Hij schudt zijn hoofd bij de gedachte aan oude discussies. “Ik had ooit een collega die beweerde dat elektrische auto’s gevaarlijk zijn omdat je ze niet hoort aankomen.
Alsof een brandstofauto zo stil is als een bibliotheek. Bovendien hebben moderne EV’s gewoon een waarschuwingsgeluid bij lage snelheden. Maar ja, sommige mensen willen gewoon blijven hangen in het verleden.”
Bij een rood stoplicht naast een grote SUV kijkt hij even opzij en grijnst. “Die mensen betalen zich blauw aan brandstof. Ze weten niet wat ze missen. Mijn portemonnee is er in elk geval blij mee.”
Frank parkeert en stapt uit, terwijl hij zijn auto weer aan de lader koppelt. “Ik snap dat verandering moeilijk is. Maar laten we eerlijk zijn: elektrisch rijden is geen experiment meer.
Het is de toekomst. Hoe eerder mensen dat accepteren, hoe beter. Want uiteindelijk stappen ze allemaal over. En geloof me, tegen die tijd zullen ze zeggen: ‘Had ik het maar eerder gedaan.'”