• Contact Ons
  • Intellectueel Eigendom
  • Over ons
  • Privacy & Cookies Beleid
  • Trending Vandaag
  • Trendy Vandaag
Trendy Vandaag
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech
No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech
No Result
View All Result
Trendy Vandaag
No Result
View All Result
Home Opmerkelijk

Franse studie: autorijden en rood vlees maken mannen grotere vervuilers

Joost Bakker door Joost Bakker
6 maanden geleden
in Opmerkelijk

Het klimaatprobleem is van ons allemaal, maar volgens recent Frans onderzoek blijkt dat mannen een flink grotere ecologische voetafdruk hebben dan vrouwen. Hoe dat komt? Vooral door twee typisch mannelijke gewoontes: autorijden en het eten van rood vlees. Mannen zouden hierdoor maar liefst 26 procent méér CO₂-uitstoten dan vrouwen. En dat verschil is niet mals.

Het onderzoek, uitgevoerd onder 15.000 Fransen, legt een opmerkelijke kloof bloot tussen de uitstoot van mannen en vrouwen. Het gaat niet alleen om hoeveel er gegeten of gereden wordt, maar ook om diepgewortelde gedragspatronen, gewoontes en maatschappelijke rollen.

En hoewel het onderzoek in Frankrijk plaatsvond, zijn de bevindingen ook relevant voor Nederland – waar soortgelijke patronen zichtbaar zijn.

Autorijden en rood vlees: de boosdoeners

Twee dingen springen eruit als grootste veroorzakers van het verschil in uitstoot: autorijden en de consumptie van rood vlees. Beide zijn stevig ingebed in het dagelijks leven van veel mannen, en beide zorgen voor een relatief hoge uitstoot van broeikasgassen.

Vleesproductie – en dan vooral rundvlees – is verantwoordelijk voor een aanzienlijke hoeveelheid methaan en CO₂. En autorijden, zeker als het gaat om benzine- of dieselauto’s, draagt nog steeds zwaar bij aan de klimaatverandering.

De onderzoekers zien een duidelijke link tussen deze gewoonten en ‘typisch mannelijke’ leefstijlen. Het is geen toeval dat in veel reclames stoere auto’s en sappige stukken vlees nog altijd worden neergezet als symbolen van mannelijkheid.

Sociaal-economische factoren spelen mee

Het verschil in uitstoot tussen mannen en vrouwen blijkt kleiner te worden als je rekening houdt met sociaaleconomische factoren zoals inkomen en opleiding. Dan daalt het verschil van 26 procent naar zo’n 18 procent. Toch blijft er dus een stevige kloof bestaan.

En dat heeft meerdere oorzaken. Zo verdienen mannen gemiddeld nog altijd meer dan vrouwen. In Frankrijk was het verschil in uurloon in 2023 zo’n 12,2 procent, in Nederland zelfs 12,5 procent.

Meer geld betekent meer consumptie – en dus vaak ook meer uitstoot. Dure spullen, verre reizen, grotere huizen, duurdere auto’s: het draagt allemaal bij aan een hogere ecologische voetafdruk.

Eten mannen écht zoveel meer vlees?

Het korte antwoord: ja. Het Nederlandse Voedingscentrum bevestigt dat mannen hier gemiddeld 800 gram vlees per week eten, tegenover 550 gram bij vrouwen.

Dat verschil lijkt misschien niet schokkend, maar over een jaar gerekend is dat honderden kilo’s meer vlees per persoon – en dus een forse bijdrage aan de totale uitstoot.

De vraag is natuurlijk waarom. Enerzijds speelt biologische behoefte een rol: mannen hebben gemiddeld een hogere energiebehoefte dan vrouwen. Maar het onderzoek laat ook zien dat mannen onevenredig veel méér eten dan nodig is. Het is dus niet alleen behoefte, maar ook gewoonte, cultuur en voorkeur.

Ook in Zweden werd het verschil al eerder aangetoond

Het is niet de eerste keer dat geslacht en uitstoot met elkaar in verband worden gebracht. Eerder Zweeds onderzoek toonde aan dat spullen en diensten die mannen kopen gemiddeld 16 procent meer klimaatopwarmende emissies veroorzaken dan die van vrouwen – zelfs als ze hetzelfde bedrag uitgeven.

Mannen kiezen vaker voor producten die meer energie of grondstoffen vergen, terwijl vrouwen vaker uitkomen bij duurzamere alternatieven.

Het gaat dan bijvoorbeeld om techproducten, voertuigen, gadgets of kleding van synthetische materialen. Ook bij uitgaven aan vrije tijd is het verschil zichtbaar: mannen geven relatief meer uit aan brandstof en sportevenementen, vrouwen eerder aan lokale vrijetijdsbesteding en verzorging.

Is dit de schuld van mannen?

De vraag is natuurlijk hoe je dit nieuws moet interpreteren. Gaat het erom dat mannen massaal aan de klimaat-schandpaal moeten? Dat lijkt niet de boodschap van het onderzoek. Het is geen aanklacht tegen mannen, maar wel een confronterend inzicht dat laat zien hoe gedragsverschillen doorwerken in milieubelasting.

Het is belangrijk om te beseffen dat deze gewoonten niet uit het niets komen. Reclame, opvoeding, culturele normen en sociale verwachtingen spelen allemaal een rol in wat ‘mannelijk gedrag’ inhoudt.

En zolang het stoer wordt gevonden om in een dikke bak te rijden en een barbecue vol vlees te gooien, zullen deze gewoonten lastig te doorbreken zijn.

Wat kunnen we hiermee?

De uitkomsten van het onderzoek geven beleidsmakers, milieubewegingen en zelfs bedrijven stof tot nadenken. Misschien moet duurzaamheid gerichter worden gecommuniceerd. Niet als iets voor de ‘geitenwollensokkentypes’, maar als iets wat past binnen allerlei leefstijlen – ook die van de gemiddelde man.

Daarnaast kunnen campagnes veel slimmer worden ingericht. Wil je echt impact maken? Richt je dan niet alleen op het totale verbruik, maar op de groepen die verantwoordelijk zijn voor een onevenredig groot deel ervan.

En laat daar dan ook concrete alternatieven zien die aansluiten bij hun leefstijl. Denk aan elektrische auto’s die ook snel zijn. Of plantaardige burgers die je net zo goed op de barbecue kunt gooien.

Conclusie: klimaatgelijkheid begint bij gedrag

De klimaatcrisis is een collectieve uitdaging, maar dat betekent niet dat iedereen op precies dezelfde manier bijdraagt aan het probleem – of aan de oplossing. Dit onderzoek laat zien dat er duidelijke verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, en dat die verschillen deels voortkomen uit gedrag, inkomen en gewoonten.

Wie serieus werk wil maken van CO₂-reductie, moet ook naar deze verschillen durven kijken. Niet om te wijzen of te beschuldigen, maar om gerichter te kunnen veranderen. Want pas als we weten waar de grootste vervuiling vandaan komt, kunnen we effectief beginnen met minderen.

En misschien – heel misschien – betekent dat ook dat sommige mannen iets minder vaak achter het stuur moeten kruipen of het vlees iets vaker mogen laten liggen.

Joost Bakker

Joost Bakker

Joost is een gepassioneerde blogger die verhalen en nieuwsartikelen uit diverse hoeken van de wereld verkent. Met een scherp oog voor detail en een nieuwsgierige geest, duikt hij diep in de verhalen van anderen en biedt hij zijn lezers een frisse kijk op het laatste nieuws en interessante gebeurtenissen.

Dit is de ECHTE reden achter het vertrek van Timmermans

Dit is de ECHTE reden achter het vertrek van Timmermans

Vermijd een boete: Politie controleert hier nu heel streng op

Schokkende details naar buiten gebracht over ontvoerde vrouw (49) uit Hoofddorp

Let op: deze fout maken duizenden Nederlanders vóór ze gaan stemmen

Gemeente ontdekt fout bij stemmentelling: hertelling moet duidelijkheid brengen

JA21 doet opvallende aankondiging: “Wij willen regeren, maar niet met links”

Verrassende verschuivingen in nieuwe peiling: ‘Deze rechtse partij klimt fors omhoog’

RTL-debat zet politiek op z’n kop: “34% van de kijkers switcht en dit pakt voor één partij verrassend goed uit”

RTL-debat zet politiek op z’n kop: “34% van de kijkers switcht en dit pakt voor één partij verrassend goed uit”

Nederlanders reageren massaal op foto van Joost Eerdmans en zijn schoonzoon: “Ongelooflijk triest!”

Nederlanders reageren massaal op foto van Joost Eerdmans en zijn schoonzoon: “Ongelooflijk triest!”

  • Over ons
  • Contact Ons
  • Intellectueel Eigendom
  • Privacy & Cookies Beleid

Copyright © TrendyVandaag.nl

No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech

Copyright © TrendyVandaag.nl