De verkoop van elektrische auto’s in Europa heeft afgelopen jaar een sterke daling gekend, ondanks talloze prijsverlagingen. In mei werden er slechts 151.237 volledig elektrische auto’s geregistreerd, wat 11 procent minder is dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze ontwikkeling is zorgwekkend gezien de ambitieuze doelstellingen van Europa om tegen 2035 een volledig CO2-neutrale automarkt te realiseren.
Elektrische auto’s zijn nog steeds goed voor minder dan 15 procent van de totale markt, en consumenten lijken terughoudend vanwege de hoge kosten en praktische bezwaren.
Er is een groeiende weerstand tegen de compromissen in materiaalkeuze en kwaliteit in de auto-industrie, waarbij moderne auto’s vaak worden beschouwd als rijdende multimedia-apparaten met overbodige veiligheidsvoorzieningen.
Ondanks de populariteit blijft de Tesla Model Y de meest verkochte elektrische auto in Europa, hoewel de verkoop met 46 procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. De vernieuwde Tesla Model 3 en de nieuwe Volvo EX30 behoren ook tot de topmodellen, maar de laatste zou niet eens in de top 30 van alle autoverkopen staan als gekeken wordt naar verschillende aandrijfvormen.
Met een markt die gedomineerd wordt door traditionele modellen zoals de Volkswagen T-Roc, Golf en Dacia Sandero, blijft de acceptatie van elektrische voertuigen een uitdaging.
De industrie staat voor de taak om niet alleen technologische vooruitgang te omarmen, maar ook om aan te sluiten bij de voorkeuren en verwachtingen van de consumenten.