Elektrische auto’s worden steeds populairder, maar een recent onderzoek van J.D. Power onthult een onverwacht probleem. Ondanks de gedachte dat minder bewegende onderdelen minder kans op defecten betekent, blijken EV’s toch aanzienlijk meer problemen te hebben dan auto’s met verbrandingsmotoren.
Volgens J.D. Power’s nieuwste ‘Initial Quality Study’ hebben benzine- en dieselauto’s gemiddeld 180 problemen per 100 voertuigen, terwijl elektrische voertuigen maar liefst 266 problemen per 100 voertuigen hebben. Dit verschil is opmerkelijk en weerlegt het idee dat EV’s betrouwbaarder zouden zijn vanwege hun eenvoudigere aandrijflijn.
De merken Tesla, Rivian en Polestar scoren bijzonder laag in deze studie. Tesla en Rivian hebben beide een score van 266 problemen per 100 auto’s, terwijl Polestar zelfs op 316 problemen per 100 voertuigen uitkomt. Dit plaatst hen onderaan de lijst, met alleen Dodge nog tussen hen in qua aantal problemen.
Aan de andere kant blijkt Ram, een submerk van Dodge, de minste problemen te hebben. Chevrolet, Hyundai en Kia scoren ook goed in het onderzoek, terwijl Porsche het beste presteert onder de premiummerken.
Een opvallende bevinding van J.D. Power is dat nieuwe technologie vaak problemen en frustraties veroorzaakt. Veiligheidssystemen geven soms vals alarm en verbindingen met Android Auto of Apple Carplay werken niet altijd zoals ze zouden moeten. Dit toont aan dat terwijl de mechanische complexiteit van voertuigen afneemt, de complexiteit op technologisch vlak juist toeneemt.
De conclusie is duidelijk: hoe meer technologie en functies een auto heeft, hoe groter de kans dat er iets misgaat. Dit is een belangrijke overweging voor consumenten die denken dat een elektrische auto minder problemen zal hebben dan een traditionele auto. De realiteit blijkt een stuk genuanceerder te zijn.
(Bron: AutoBlog)