Deze week hebben verschillende autobouwers, waaronder Mercedes-Benz, teleurstellende resultaten gepresenteerd. Net als Stellantis, Ford en Nissan heeft ook Mercedes-Benz zijn jaarverwachtingen moeten bijstellen.
De verwachte operationele marge voor de autotak is teruggeschroefd van 12 procent naar 10 à 11 procent. Dit volgt op een tegenvallend kwartaal waarin de marge op de verkoop daalde tot 10,2 procent, een flinke daling ten opzichte van de 13,5 procent in dezelfde periode vorig jaar.
De daling van de marges is te wijten aan twee belangrijke factoren. Enerzijds kopen consumenten minder elektrische auto’s dan verwacht vanwege het wegvallen van fiscale prikkels en de hoge prijzen. Anderzijds kampt Mercedes-Benz in China met hevige concurrentie van lokale producenten, wat leidt tot een lagere vraag.
In het tweede kwartaal zag Mercedes-Benz de verkoop met 3,7 procent dalen tot 496.700 voertuigen. De verkoop van volledig elektrische auto’s viel zelfs met een kwart terug tot 45.843, terwijl de verkoop van plug-inhybrides met 27 procent steeg tot 44.120.
Deze trends hebben ertoe geleid dat Mercedes-Benz zijn elektrificatieplannen heeft teruggeschroefd. Het merk bereidt zich voor om meer te investeren in auto’s met verbrandingsmotor, die nog steeds lucratief zijn.
Desondanks blijft Mercedes-Benz inzetten op de ontwikkeling van nieuwe volledig elektrische modellen. Vooral in China, waar de acceptatie van elektrische auto’s sneller verloopt, blijft dit essentieel.
De topmodellen van Mercedes-Benz behouden hun leidende positie in deze markt, een concurrentiestrijd waar het bedrijf actief in wil blijven, aldus topman Ola Källenius.
(Bron: De Tijd)