De populariteit van elektrische voertuigen (EV’s) in Nederland blijft groeien, maar dit gebeurt vooral binnen de leasemarkt. In 2024 zijn er al meer dan 90.000 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, en opvallend genoeg is bijna twee derde daarvan een leaseauto.
Dit suggereert dat de adoptie van elektrische mobiliteit vooral wordt gedreven door zakelijke en private leasecontracten, terwijl particulieren juist wat terughoudender lijken te zijn. In dit artikel duiken we dieper in de cijfers en trends rondom de verkoop van elektrische auto’s in Nederland.
In de eerste negen maanden van 2024 zijn er 278.529 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet in Nederland. Hiervan was 32,4 procent – oftewel 90.266 voertuigen – volledig elektrisch.
Dit is een indrukwekkend marktaandeel, dat aantoont dat EV’s stevig aan terrein winnen op de Nederlandse automarkt. Maar wie koopt al die elektrische auto’s? Uit cijfers blijkt dat het vooral leasemaatschappijen zijn die deze groei aanjagen.
De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) heeft bevestigd dat 64 procent van de nieuw geregistreerde elektrische auto’s dit jaar door een leasemaatschappij is aangeschaft. Dat komt neer op ongeveer 57.600 elektrische voertuigen.
De populariteit van EV’s onder particulieren lijkt daarentegen wat af te nemen. Slechts 24 procent van de nieuwe auto’s die niet via een leasemaatschappij zijn aangeschaft – zoals particuliere aankopen of wagenparkuitbreidingen van bedrijven – was volledig elektrisch. Ter vergelijking: in dezelfde periode van 2023 was dat aandeel nog 26 procent.
De opmars van elektrische auto’s is vooral zichtbaar op de zakelijke leasemarkt. Van alle nieuwe zakelijke leaseauto’s die tussen januari en september 2024 op naam werden gezet, was 44 procent elektrisch.
Dat is een flinke stijging ten opzichte van dezelfde periode in 2023, toen dat percentage op 34 procent lag. Deze groei laat zien dat steeds meer bedrijven kiezen voor elektrisch rijden, vaak vanwege fiscale voordelen, lagere gebruikskosten en duurzaamheidsdoelen.
Ook het aanbod van elektrische voertuigen is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Modellen zoals de Tesla Model Y en Volvo XC40, populaire keuzes binnen de zakelijke markt, dragen bij aan de groeiende interesse voor EV’s. Bovendien speelt het feit dat bedrijven steeds vaker inzetten op een emissievrij wagenpark een belangrijke rol bij deze verschuiving naar elektrisch.
Niet alleen zakelijke leasers stappen over op elektrisch rijden, ook particulieren ontdekken steeds vaker de voordelen van private lease. Van alle nieuwe private leasecontracten die in de eerste drie kwartalen van 2024 zijn afgesloten, was 30 procent voor een elektrische auto.
Dit percentage ligt stabiel ten opzichte van vorig jaar, wat erop wijst dat particulieren via private lease wel openstaan voor EV’s, maar de interesse niet spectaculair is gegroeid.
Private lease biedt consumenten een laagdrempelige manier om elektrisch te rijden, zonder de grote investering die een directe aankoop vergt.
Maandelijkse kosten zijn vooraf duidelijk en de gebruiker hoeft zich geen zorgen te maken over onderhoud, verzekering of afschrijving. Dit maakt het een aantrekkelijke optie, zeker voor wie geen grote spaargelden heeft maar toch wil profiteren van de voordelen van elektrisch rijden.
Hoewel elektrische auto’s dus steeds populairder worden binnen leaseconstructies, blijft de vraag onder particulieren die direct een EV willen kopen achter. Dit is opvallend, vooral gezien de groeiende interesse van leasemaatschappijen en bedrijven.
De hoge aanschafprijs van elektrische auto’s is waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom consumenten terughoudender zijn. Daarnaast spelen zorgen over de beperkte actieradius en laadinfrastructuur ook nog steeds een rol bij de keuze voor een benzine- of hybrideauto.
De daling van het aandeel particuliere EV-aankopen suggereert dat overheidsstimulansen wellicht onvoldoende zijn om consumenten over de streep te trekken.
Waar bedrijven en leasemaatschappijen profiteren van fiscale voordelen, zoals de lagere bijtelling voor elektrische leaseauto’s, hebben particulieren minder toegang tot vergelijkbare voordelen. Hierdoor blijft het aandeel van elektrische auto’s in het particuliere segment achter.
De cijfers over de eerste negen maanden van 2024 laten zien dat elektrische auto’s vooral op de leasemarkt sterk in opkomst zijn. Met 64 procent van de nieuwe EV’s op naam van een leasemaatschappij, wordt duidelijk dat leaseconstructies een belangrijke motor zijn achter de transitie naar elektrisch rijden.
Bedrijven kiezen steeds vaker voor emissievrije voertuigen, terwijl private lease consumenten de kans biedt om zonder grote investering in te stappen in elektrisch rijden.
Toch blijft de adoptie onder particuliere kopers die een EV direct willen aanschaffen achter. Om deze groep verder te stimuleren, zouden aanvullende maatregelen zoals subsidies of verbeteringen in de laadinfrastructuur een rol kunnen spelen.
Voorlopig lijkt de toekomst van elektrisch rijden in Nederland echter vooral in handen van de leasemaatschappijen te liggen. De vraag is of particulieren op termijn ook de overstap zullen maken, of dat ze vooral via private lease gebruik blijven maken van de voordelen van elektrisch rijden.
Met de toenemende focus van leasemaatschappijen en bedrijven op duurzaamheid, ziet het ernaar uit dat de trend naar elektrisch rijden de komende jaren zal doorzetten. De vraag zal echter blijven hoe ook particulieren hierbij meer betrokken kunnen worden.