In een tijd waarin veel gezinnen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, klinkt het als een droom: een minuut gratis winkelen in de supermarkt.

Voor de 80-jarige Gerrie Horsman uit Ommen werd die droom werkelijkheid. Maar wat ze deed tijdens haar gewonnen winkelminuut, had werkelijk niemand zien aankomen.
Een zeldzaam geluksmoment in dure tijden
De prijzen in de supermarkt zijn de laatste jaren flink gestegen. Van brood tot groente en van vlees tot schoonmaakmiddelen – alles lijkt duurder dan ooit.
Waar een karretje vol boodschappen vroeger een weekvoorraad betekende, past daar tegenwoordig nauwelijks nog een halve week in. En dan hebben we het nog niet eens over de beruchte ‘krimpflatie’: verpakkingen die kleiner worden terwijl de prijs hetzelfde blijft of zelfs stijgt.
Het is dan ook niet gek dat veel mensen dromen van een minuut gratis winkelen. Een race tegen de klok, waarbij je zoveel mogelijk producten in je kar probeert te krijgen voordat de tijd om is.
Meestal leidt dat tot chaotische taferelen: mensen die rennen, graaien en de duurste spullen proberen te pakken. Maar bij Gerrie liep het totaal anders.
De grote dag bij de Jumbo in Ommen
Bij de lokale Jumbo in Ommen werd onlangs een actie gehouden waarbij één gelukkige klant een minuut gratis mocht winkelen. De prijs ging naar niemand minder dan Gerrie Horsman, een 80-jarige dame die haar hele leven al in het dorp woont.
Toen ondernemer Eric Epskamp de stopwatch klaarzette en de medewerkers zich verzamelden om te kijken, verwachtte iedereen dat Gerrie meteen zou toeslaan bij de vlees- of wijnafdeling.
Maar zodra het startsein klonk, werd duidelijk dat Gerrie een heel ander plan had. Geen gehaast, geen stress – ze liep rustig door de winkel, alsof ze op een doordeweekse ochtend haar boodschappenlijstje aan het afwerken was.
Geen paniek, geen haast – Gerrie weet wat ze wil
In plaats van dure producten of luxe snacks te grijpen, liep Gerrie doelgericht naar de schoonmaakafdeling. Daar pakte ze vier pakken wasmiddel van het schap.
Vervolgens ging ze op haar gemak richting de frisdrankafdeling, waar ze een paar flessen Rivella en DubbelFrisss in haar karretje legde.
De stopwatch liep, maar Gerrie trok zich er niets van aan. De medewerkers keken geamuseerd toe terwijl de manager zelfs besloot de tijd even stil te zetten, zodat Gerrie haar kar rustig kon omdraaien. Geen haast, geen geduw – gewoon op haar eigen tempo. Uiteindelijk pakte ze nog een stukje kaas mee en dat was het.
Na een paar minuten – want de minuut duurde inmiddels een stuk langer – was Gerrie klaar met haar ronde. De totale buit? Een paar pakken wasmiddel, wat frisdrank en wat kaas. Geen luxeproducten, geen volle kar.
“Ik hoef geen wagen vol” – Gerrie laat zien dat geluk niet in spullen zit
Onder de video van de actie, die op de Facebookpagina van de Jumbo in Ommen verscheen, regende het reacties. Waar veel mensen verwacht hadden dat Gerrie flink zou toeslaan, waren ze juist ontroerd door haar bescheidenheid.
“Wat een lieve vrouw,” schreef iemand. “In een tijd waarin iedereen maar meer en meer wil, pakt zij alleen wat ze nodig heeft.”
Een ander reageerde: “Dit is pas dankbaarheid. Zo iemand gun je het dubbel en dwars.”
Gerrie zelf reageerde ook onder de post. Ze schreef eenvoudig: “Ik hoef geen wagen vol. Ik ben niet zo hebberig.”
Die woorden raakten veel mensen. In een wereld waarin alles draait om meer hebben, meer verdienen en meer kopen, liet Gerrie zien dat je ook gelukkig kunt zijn met genoeg.
De supermarkt reageert met een prachtig gebaar
De medewerkers van de Jumbo waren zo onder de indruk van Gerrie’s houding dat ze besloten haar extra te verrassen.
De manager regelde dat alle boodschappen netjes bij haar thuis werden bezorgd. Een klein gebaar, maar een groot verschil voor iemand van haar leeftijd.
En eerlijk is eerlijk: ook de Jumbo verdient een compliment. Waar sommige supermarkten alleen focussen op publiciteit of snelheid, nam deze vestiging de tijd om van het moment iets moois te maken. Het was niet zomaar een promotieactie, maar een gebeurtenis waar het hele dorp nog over napraatte.
Het internet gaat los: van humor tot bewondering
Binnen enkele uren werd de video duizenden keren bekeken en gedeeld. Mensen reageerden niet alleen met complimenten, maar ook met humor. Sommigen grapten dat ze zelf waarschijnlijk met drie karren vol biefstuk en wijn naar buiten waren gerend. Anderen zeiden dat Gerrie de ‘koningin van Ommen’ moest worden.
Toch was de overheersende toon positief en warm. Gerrie werd een soort lokale heldin, een symbool van eenvoud en tevredenheid in een tijd van haast en hebzucht.
Een les voor ons allemaal
Wat Gerrie deed, lijkt op het eerste gezicht simpel – maar het zegt veel over de wereld waarin we leven. De meeste mensen zouden in een minuut gratis winkelen proberen zoveel mogelijk te pakken, alsof geluk afhangt van de waarde op het kassabonnetje. Gerrie deed het tegenovergestelde. Ze dacht niet aan geld, niet aan winst, maar gewoon aan wat ze nodig had.
In zekere zin liet ze zien waar veel mensen naar verlangen: rust, tevredenheid en eenvoud. In een tijd waarin alles duurder wordt, waarin mensen elkaar afrekenen op bezit, liet zij zien dat er iets belangrijkers is: dankbaarheid.
Waarom dit verhaal zoveel mensen raakt
Er zijn talloze filmpjes van mensen die in een minuut gratis winkelen alles uit de kast trekken. Ze duwen, rennen, vallen soms zelfs. Maar zelden zie je iemand die zo kalm blijft als Gerrie.
Het is precies die tegenstelling die dit verhaal bijzonder maakt. Want terwijl alles in onze maatschappij draait om snelheid en prestatiedrang, laat een 80-jarige vrouw uit Ommen zien dat het ook anders kan. Geen stress, geen haast – gewoon doen wat goed voelt.
En misschien is dat wel de reden waarom het filmpje zoveel mensen aanspreekt. Het herinnert ons eraan dat geluk niet te koop is. Dat echte rijkdom zit in tevredenheid, niet in een volle boodschappentas.
Een minuut die veel langer zal blijven hangen
Wat begon als een simpele supermarktactie, groeide uit tot een hartverwarmend verhaal dat heel Nederland even liet glimlachen.
Gerrie Horsman liet zien dat je met een rustige houding en een warm hart meer indruk kunt maken dan met een kar vol dure producten.
De actie duurde officieel maar een minuut, maar de boodschap blijft nog lang hangen. Misschien moeten we allemaal een beetje meer zoals Gerrie zijn – minder gehaast, minder hebberig, en een stuk dankbaarder voor wat we al hebben.





