• Contact Ons
  • Intellectueel Eigendom
  • Over ons
  • Privacy & Cookies Beleid
  • Trending Vandaag
  • Trendy Vandaag
Trendy Vandaag
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Tech
No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Tech
No Result
View All Result
Trendy Vandaag
No Result
View All Result
Home Nieuws

Taalexpert: “Gebruik in een sollicitatiebrief geen ‘geachte heer/mevrouw’, dat kan niet meer in deze tijd”

Joost Bakker door Joost Bakker
5 maanden geleden
in Nieuws

Het schrijven van een sollicitatiebrief kan een zenuwslopende klus zijn. Je wilt professioneel overkomen, maar ook persoonlijk. Voor veel mensen begint de stress al bij de aanhef. Vroeger was het heel normaal om te beginnen met “Geachte heer/mevrouw” als je niet wist aan wie je de brief moest richten. Maar volgens taalexperts is dat tegenwoordig niet meer gepast.

“Het is ouderwets en onpersoonlijk,” zegt een expert. “En in deze tijd willen werkgevers juist zien dat je moeite doet om je brief op hen af te stemmen.”

Veel mensen vallen nog steeds terug op de bekende aanhef. Niet omdat ze dat willen, maar omdat ze niet weten wat anders. “Ik dacht dat het een veilige keuze was,” vertelt Martijn, die onlangs solliciteerde op een baan als marketeer.

“Maar achteraf kreeg ik van een vriend te horen dat het een beetje kil en afstandelijk overkomt. Dat wil je natuurlijk niet.”

Het probleem zit ‘m volgens taalexperts in de context. “Geachte heer/mevrouw suggereert dat je niet genoeg onderzoek hebt gedaan,” zegt de expert.

“Bijna elke organisatie heeft een website, en vaak kun je daar wel achterhalen wie de juiste contactpersoon is. Als je dat niet doet, straal je uit dat je niet genoeg moeite wilt doen. Dat kan een slechte eerste indruk achterlaten.”

Maar wat moet je doen als je echt geen idee hebt wie je moet aanspreken? Die vraag kreeg ook Mirjam, die onlangs solliciteerde op een functie in een groot bedrijf.

“Ik had echt alles geprobeerd, maar ik kon nergens vinden wie de brief moest lezen. Uiteindelijk heb ik het gewoon gericht aan ‘het recruitmentteam.’ Dat voelde een stuk vriendelijker en moderner.”

Volgens experts is dat een goede aanpak. “Je kunt beter iets algemeens kiezen dat toch betrokken klinkt,” zegt de taalexpert.

“Bijvoorbeeld: ‘Beste recruiter’ of ‘Beste team van [bedrijfsnaam].’ Daarmee laat je zien dat je toch aandacht hebt besteed aan je aanhef.”

Maar niet iedereen is het daarmee eens. Sommige traditionele recruiters vinden “Geachte heer/mevrouw” nog steeds een prima keuze.

“Ik stoor me daar echt niet aan,” vertelt Saskia, die al vijftien jaar als HR-manager werkt. “Het is misschien niet heel origineel, maar het is wel beleefd. Dat telt ook.”

Toch is de trend duidelijk: de voorkeur verschuift naar persoonlijker en meer betrokken taalgebruik. Volgens de expert past dat bij hoe de arbeidsmarkt verandert.

“We zien een toenemende focus op de mens achter de sollicitant. Bedrijven willen kandidaten leren kennen, niet alleen hun cv lezen. Een persoonlijke aanhef laat zien dat je dat begrijpt.”

De keuze van je aanhef kan dus veel meer impact hebben dan je denkt. Lisa, een jonge professional, vertelt hoe ze dit inzicht kreeg na een mislukte sollicitatie.

“Ik had gewoon ‘Geachte heer/mevrouw’ gebruikt, zoals ik altijd deed. Pas later hoorde ik van een vriendin die bij dat bedrijf werkte dat ze het onpersoonlijk vonden. Dat voelde echt als een domme fout.”

Sindsdien pakt Lisa het anders aan. “Ik zoek nu altijd naar de juiste naam. En als ik die niet kan vinden, kies ik voor iets als ‘Beste team van [bedrijfsnaam].’

Ik merk dat ik daardoor meer reacties krijg op mijn sollicitaties. Het laat blijkbaar zien dat je net een stapje extra zet.”

De expert benadrukt dat het niet alleen om de aanhef gaat, maar ook om de toon van je hele brief. “Zorg dat je brief aansluit bij het bedrijf en de functie. Gebruik geen standaardteksten die je zomaar van internet hebt gehaald.

Een sollicitatiebrief is je kans om te laten zien wie je bent en wat je kunt. Verspil die kans niet met een saaie, afstandelijke opening.”

Het lijkt erop dat “Geachte heer/mevrouw” zijn beste tijd heeft gehad. Voor veel mensen is het even wennen om een nieuwe aanpak te vinden, maar de reacties zijn overwegend positief.

Zoals Mirjam het verwoordt: “Het is even wat meer werk, maar het voelt ook gewoon beter. Alsof je écht een connectie maakt met het bedrijf. En dat is toch precies wat je wilt?”

Joost Bakker

Joost Bakker

Joost is een gepassioneerde blogger die verhalen en nieuwsartikelen uit diverse hoeken van de wereld verkent. Met een scherp oog voor detail en een nieuwsgierige geest, duikt hij diep in de verhalen van anderen en biedt hij zijn lezers een frisse kijk op het laatste nieuws en interessante gebeurtenissen.

  • Over ons
  • Contact Ons
  • Intellectueel Eigendom
  • Privacy & Cookies Beleid

Copyright © TrendyVandaag.nl

No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Tech

Copyright © TrendyVandaag.nl