Zelfscankassa’s zijn tegenwoordig een gangbare keuze in veel supermarkten, waaronder Albert Heijn. Voor veel klanten bieden ze gemak en snelheid. Maar wat als je in een rolstoel zit en de zelfscankassa’s niet toegankelijk zijn? Dit is de situatie voor de 55-jarige Pien, die regelmatig moeite heeft om haar boodschappen zelfstandig af te rekenen bij Albert Heijn.
Pien zit in een rolstoel en ontdekte dat de zelfscankassa bij haar lokale Albert Heijn niet voor haar geschikt is. “Bij mijn Albert Heijn is zelfscannen de norm geworden. Er is nog maar één reguliere kassa, die vaak gesloten is. Hoewel ik liever bij een normale kassa afreken, probeer ik het met de zelfscan. Maar dat is een probleem.”
Onhandige oplossingen
Het probleem werd pijnlijk duidelijk toen Pien een komkommer gebruikte om het scherm te bedienen. “Het scherm herkende de aanraking niet, en omdat er geen barcode op de komkommer zit, moest ik door een ingewikkeld menu navigeren. Het was zowel frustrerend als triest.”
Na deze ervaring nam Pien contact op met Albert Heijn met het verzoek om de zelfscankassa’s toegankelijker te maken. Het antwoord dat ze kreeg was teleurstellend. “Ze zeiden dat ze alleen een verstelbare pinautomaat hadden geïnstalleerd omdat er altijd wel iemand zou zijn met andere wensen. Met andere woorden, er is altijd iemand die klaagt.”
Zelfredzaamheid en onafhankelijkheid
Pien benadrukt dat ze graag zelfstandig boodschappen wil doen. “De medewerkers zijn vriendelijk en behulpzaam, maar ik wil het zelf kunnen doen. Ik heb de capaciteiten, maar de middelen ontbreken.”
👉🏻 Lees op de volgende pagina de reactie van de Albert Heijn en de nieuwe regels!