Een recente proef van supermarktketen Lidl, waarbij vleesvervangers samen met vleesproducten in de schappen werden gelegd, bleek zeer succesvol. Consumenten kochten meer vleesvervangers en reageerden overwegend positief. Ondanks deze positieve resultaten heeft Lidl besloten om de vleesvervangers weer uit de vleesschappen te halen. Waarom? We duiken dieper in dit verrassende besluit.
Een blik op de proef
De proef vond plaats in zeventig Lidl-filialen in Noord-Holland, waar producten zoals vegan rulgehakt, vega kipstukjes, vegan shoarma schnitzel en de vega burger zowel in het vleesschap als in het schap met vleesvervangers werden geplaatst. Dit initiatief had als doel om te testen of klanten sneller voor een duurzaam alternatief zouden kiezen als het actief werd aangeboden.
Samenwerking met onderzoekers
Lidl werkte samen met onderzoekers van de Wageningen Universiteit en het World Resource Instituut (WRI). Volgens Monique van der Meer, promovendus aan de Wageningen Universiteit, steeg de verkoop van vleesvervangers tijdens de proef met gemiddeld 7 procent. Vooral de XXL-verpakkingen waren populair, met een verkoopstijging van 28 procent.
👉🏻 Lees verder op de volgende pagina over het verassende besluit!