• Contact Ons
  • Intellectueel Eigendom
  • Over ons
  • Privacy & Cookies Beleid
  • Trending Vandaag
  • Trendy Vandaag
Trendy Vandaag
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech
No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech
No Result
View All Result
Trendy Vandaag
No Result
View All Result
Home Actueel

Schokkend: “Veel toekomstige leerkrachten halen eindtermen lager onderwijs zelf niet”

Sophie de Jong door Sophie de Jong
3 weken geleden
in Actueel

Het klinkt bijna als satire, maar het is de realiteit: een groot aantal toekomstige leerkrachten slaagt er zelf niet in om de eindtermen voor het lager onderwijs te behalen.

Dit werd onlangs pijnlijk duidelijk toen een stille maar veelzeggende testresultaat onder de mat werd geveegd door verschillende hogescholen. Zo delicaat was het onderwerp, dat de scores liever niet publiekelijk gedeeld werden. Waarom? Omdat ze ronduit verontrustend zijn.

Een stille test, maar een luid signaal

Een aantal hogescholen in Vlaanderen namen de proef op de som: ze lieten hun studenten van de lerarenopleiding een test maken gebaseerd op de eindtermen die kinderen aan het einde van het lager onderwijs moeten beheersen.

Denk aan rekenen, taal, basiswetenschappen en maatschappelijke vorming. Wat bleek? Een aanzienlijk deel van de studenten – dus toekomstige juffen en meesters – slaagde er niet in om deze test tot een goed einde te brengen.

De testresultaten werden intern besproken, maar vrijwel nergens publiek gedeeld. De angst voor reputatieschade of onrust onder studenten en ouders was blijkbaar te groot. Maar het probleem onder de mat schuiven, maakt het niet minder ernstig.

Wat zijn die eindtermen eigenlijk?

Eindtermen zijn de minimumdoelen die leerlingen aan het einde van een schoolloopbaan moeten behalen. In het lager onderwijs gaat het om basiskennis: hoofdrekenen, begrijpend lezen, eenvoudige wetenschappelijke principes, topografie, enzovoort.

Het zijn fundamentele vaardigheden die elk kind moet beheersen om klaar te zijn voor het middelbaar onderwijs – en dus ook vaardigheden die een leerkracht perfect moet kennen én kunnen uitleggen.

Als studenten in de lerarenopleiding hier al struikelen, dan mogen we ons terecht zorgen maken over het niveau van het toekomstige onderwijs.

“Mijn kind krijgt les van iemand die zélf faalde op het niveau van het zesde leerjaar?”

Het is een gedachte die veel ouders beangstigt. We vertrouwen onze kinderen toe aan mensen die hen moeten begeleiden, bijschaven en inspireren. Die rol vraagt kennis, empathie en pedagogisch inzicht – maar ook een stevige beheersing van de leerstof. Als dat laatste ontbreekt, valt het hele kaartenhuis in elkaar.

In de praktijk betekent dit dat sommige afgestudeerde leerkrachten in de klas staan met hiaten in hun eigen basiskennis. Ze geven les over onderwerpen die ze niet volledig beheersen. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs vanzelfsprekend niet ten goede.

Hoe komt het zover?

De oorzaken zijn complex. Een veelgehoorde kritiek is dat de instroom in de lerarenopleidingen te laagdrempelig is. Er is geen toelatingsproef, en iedereen met een diploma secundair onderwijs kan zich inschrijven. Dat betekent dat ook studenten met een zwakke basis en een gebrek aan motivatie in de opleiding terechtkomen.

Daarnaast ligt de focus binnen de opleiding steeds vaker op pedagogiek, didactiek en differentiatie, terwijl de vakinhoudelijke verdieping soms op de achtergrond raakt. Natuurlijk is het belangrijk dat een leerkracht kan omgaan met een klas vol verschillende leerstijlen. Maar die vaardigheid verliest haar waarde als de leerkracht zelf de inhoud niet meer beheerst.

Signaal van het werkveld

Ook in het werkveld wordt al langer geklaagd. Directeurs, inspecteurs en ervaren leerkrachten merken op dat jonge collega’s regelmatig worstelen met eenvoudige vakinhoud. Er zijn verhalen van stagiairs die breuken niet correct kunnen uitleggen, of die grammaticaal incorrect Nederlands gebruiken in hun toetsen. Het zijn geen incidenten, maar een structureel probleem.

Een directeur getuigde anoniem: “We moeten nieuwe leerkrachten soms opnieuw bijscholen in basiskennis. Dat kost tijd, geld en creëert frustratie bij het team.”

De reacties van hogescholen: voorzichtig of ontkennend?

Verschillende hogescholen willen niet met naam genoemd worden in dit debat. Ze erkennen in interne nota’s dat er werk aan de winkel is, maar houden zich liever op de achtergrond.

Er zijn pogingen gedaan om de lat wat hoger te leggen, bijvoorbeeld door taaltoetsen of wiskundetoetsen in te voeren in het eerste jaar. Maar verplichtend zijn die vaak niet. En daar wringt het schoentje: wie niet slaagt, mag toch door. De gevolgen zijn voorspelbaar.

Een enkele hogeschool waagde zich aan een bescheiden poging tot transparantie: “Het klopt dat sommige studenten moeite hadden met de eindtermen, maar we gebruiken deze feedback om de opleiding te versterken.” Een nobel voornemen, maar het lost het acute probleem niet op.

Wat moet er veranderen?

De roep om een verplichte toelatingsproef wordt steeds luider. Net zoals in studies zoals geneeskunde of ingenieurswetenschappen, zou er eerst getest moeten worden op basiskennis. Wie zakt, moet bijscholen voordat hij of zij aan de opleiding mag beginnen.

Daarnaast moet er meer ingezet worden op vakinhoud tijdens de opleiding zelf. Meer herhaling, meer diepgang, meer evaluatie. Pedagogiek is cruciaal, maar een goede uitleg begint met weten waar je over spreekt.

Ook de stagebegeleiding moet kritischer. Stagiairs die niet voldoen aan de basiskennis, mogen simpelweg geen les mogen geven, zelfs niet onder toezicht. Het is geen kwestie van streng zijn, maar van verantwoordelijkheid nemen.

Wat staat er op het spel?

Het lerarentekort in Vlaanderen is nijpend. Elke afgestudeerde leraar lijkt welkom. Maar als de lat blijft dalen, betalen onze kinderen uiteindelijk de prijs. Dan krijgen ze les van mensen die het zelf net niet haalden. En dat is geen duurzame oplossing, maar een vicieuze cirkel.

De kwaliteit van ons onderwijs begint bij de opleiding van leerkrachten. Als die wankelt, zakt het hele systeem in elkaar. En dan maakt het niet uit hoeveel tablets, methodes of hervormingen je invoert – zonder stevige basiskennis bij de leraar, raakt het kind nooit waar het moet zijn.

Sophie de Jong

Sophie de Jong

Sophie is een enthousiaste blogger die zich richt op het delen van verhalen en nieuwsartikelen die de moeite waard zijn om gelezen te worden. Met een talent voor het ontdekken van intrigerende verhalen en actuele gebeurtenissen, brengt ze haar lezers informatieve en boeiende content.

Waarschuwing! Steeds meer mensen maken deze fout met hun airfryer

Waarschuwing! Steeds meer mensen maken deze fout met hun airfryer

Jonge vader laat 200 tatoeages verwijderen voor zijn dochtertje: “Wat een verschil!”

Jonge vader laat 200 tatoeages verwijderen voor zijn dochtertje: “Wat een verschil!”

Politie is het zat en neemt fatbikes in beslag: “Het kan niet langer zo doorgaan”

Politie is het zat en neemt fatbikes in beslag: “Het kan niet langer zo doorgaan”

Word jij ook vaak wakker rond 3 of 4 uur ’s nachts? Je lichaam probeert je iets belangrijks te vertellen

Word jij ook vaak wakker rond 3 of 4 uur ’s nachts? Je lichaam probeert je iets belangrijks te vertellen

Let op als je het vliegtuig neemt: dit mag niet meer in je bagage

Let op als je het vliegtuig neemt: dit mag niet meer in je bagage

Miranda (33) is woest: “Mijn kleine meid wilde uit het raam kijken, maar de vrouw aan het raam wilde haar plek niet afstaan”

Miranda (33) is woest: “Mijn kleine meid wilde uit het raam kijken, maar de vrouw aan het raam wilde haar plek niet afstaan”

  • Over ons
  • Contact Ons
  • Intellectueel Eigendom
  • Privacy & Cookies Beleid

Copyright © TrendyVandaag.nl

No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech

Copyright © TrendyVandaag.nl